Svatost, svatý: *Posvátný. *Posvěcen, posvětiti. Podle A. Frinty [Náboženské názvosloví], znamenal výraz s-ý v slovanských jazycích původně »rozmnožující vzrůst, působící vzrůst«, v pohanských dobách Slovanstva silný [ve jménech jako Svatopluk, Svatohor], čímž se snad vysvětluje i název hřbetní, křížové kosti »s-á kost«. Přechod k dnešnímu významu s-ý se mohl udát ve smyslu síly ve víře, posilnění shůry. Je příznačné, že tímto směrem ukazují také některé hebr. výrazy, jež Kral. překládají s., s-ý.
1. Biblická terminologie. Kral. výrazy s., s-ý překládají ve SZ-ě odvozeniny dvou hebr. kořenů: ch-s-d a k-d-š. Výraz chásîd znamená laskavý, milosrdný [
2Sam 22:26;
Ps 12:2 ;
Ps 18:26 ;
Ps 145:17], dobrotivý [
Jer 3:12], zbožný, mající správný poměr k Bohu, ctitel Boží, pobožný [
1Sam 2:9;
2Chr 6:41;
Ps 30:5 ;
Ps 31:24 ;
Ps 37:28 ;
Ps 52:11 ;
Ps 79:2 ;
Ps 97:10 ;
Ps 116:15 ;
Ps 132:9 ,
Ps 132:16 ;
Ps 145:10 ;
Ps 148:14 ;
Ps 149:1 ,
Ps 149:5 ,
Ps 149:9;
Pro 2:8;
Mic 7:2], který uzavřel smlouvu s Bohem při obětech [
Ps 50:5], patří k jeho lidu [
Ps 85:9] a je mu milý [
Ps 4:4]. V době Makkabejských se utvořila skupina Asideů [hebr. chasîdîm, 1 Mak 2,42], která se oddělila od kněží, podvolujících se hellenisujícímu násilí Antiocha IV. Stali se tak předchůdci farizeů ve svém soustředění na studium Zákona a odmítání všeho smlouvání s hellenismem [*Řek].
Hebr. k-d-š se snaží někteří odvodit od kořene k-d-d [= odříznouti, odděliti]. Dříve se myslívalo i na kořen ch-d-š [= býti jasný, čistý, nový], dnes však se tato domněnka z důvodů jazykozpytných všeobecně odmítá. Badatelé nejsou jednotní v této věci. Zdá se však, že v pojmu k-d-š bylo původně obsaženo obojí: naprostá odlišenost, oddělenost od všeho ostatního, obecného, všem přístupného, všedního [
1Sam 21:4n;
Ezek 42:20 ;
Ezek 48:15; ve SZ-ě jsou pojmy k-d-š a n-z-r (= odděliti) pojmy souznačné, jak jest patrno z
Num 6:2 -
Num 6:8, kde se střídají porny nazarejství, oddělený a s—ý] a naprostá novost, jinost, jinakost a nesrovnalost, jež vzbuzuje bázeň nebo hrůzu. Od nejstarších dob měl výraz k-d-š nejužší vztah ke kultu. Podle Pedersena znamenala s. zvláštní sílu, jež se mohla stát i pro druhé zdrojem síly, udržující život, anebo také zdrojem záhuby. Truhla Boží na př. šířila mezi Filištínci hrůzu a zmatek [1S 5-7; zvl.
1Sam 6:19n; sr.
2Sam 6:6n]. Vypadalo to tak, jako by byla naplněna s-í, jež je obyčejnému, »nesvátému« člověku přímo nebezpečná. Proto také posvátné předměty, patřící ke stánku úmluvy, musely být zabalovány, když byly přenášeny při putování Izraelců pouští, aby nosiči nezemřeli [
Num 4:15 ,
Num 4:19n]. Ovšem, tyto základní rysy v pojmu s-i - naprostá odlišenost a nepřístupnost - vycházely ve SZ-ě z pojetí Boha jako osobního Pána a byly v různých dobách sz dějin různě zdůrazňovány a duchovně prohlubovány. Viz další odstavce!
V NZ-ě jde o výraz hosios [původně to, co je posvěceno božským nebo lidským právem, zvyklostí; čistý, zvláště o kultické čistotě, sr.
1Tim 2:8; zbožný; uctivý, důstojný; laskavý], jenž je souznačný s hebr. chásîd [na př.
Acts 2:27 ;
Acts 13:34n;
Titus 1:8;
Heb 7:26;
Rev 15:4]. *Svatě. Dále o výraz hieros [původně silný, mocný, velký, zvl. o tom, co má vztah k božstvu, co bylo božstvu zasvěceno a je jeho majetkem], na př.
1Cor 9:13 obětech,
2Tim 3:15 o SZ-ě [svatá Písma]. Řecké hagnos znamená původně to, co je uctíváno anebo posvěceno obětí, tedy to, co je bezvadné, čisté, neposkvrněné, nevinné [
2Cor 11:2;
Titus 2:5, sr.
Pro 20:9 ;
Pro 21:8;
Ps 12:7 ;
Ps 19:10, kde je v LXX užito téhož slova]. V tom smyslu mluví
1Pet 3:2 o s-ém chování křesťanských žen. Snad se tu myslí na totéž, co je ve
2Cor 11:3 vyjádřeno obratem »sprostnost, kteráž jest v Kristu« [Žilka: upřímná náklonnost ke Kristu; sr.
Jas 3:17 ;
Jas 4:8]. Nejčastěji však jde o výraz hagios, jenž odpovídá hebr. k-d-š a souvisí se slovesem hazesthai = státi v hrůze před něčím, báti se něčeho; hagios označuje původně tedy to, co vzbuzuje posvátnou úctu a bázeň, co souvisí s oběťmi a je jimi uctíváno, co je velké a mocné. Ale teprve NZ dal tomuto řeckému pojmu plnou a příznačnou náplň.
I. STARÝ ZÁKON. 1. Svatost Boží.
Isa 6:3nn vyjadřuje ve vší stručnosti celou sz zbožnost a podstatu sz theologie. Neboť sz zbožnost je proniknuta vědomím s-i Boží v tom smyslu, že s. tvoří nejvnitřnější podstatu Boží bytosti. U
Amos 4:2 přísahá Hospodin skrze svou s., t. j. při své nejvnitřnější podstatě, naprosto odlišné ode všeho, co bylo stvořeno. V ostatních orientálních náboženstvích se mluví sice velmi často o svatých předmětech, úkonech a kultických osobách, ale jen výjimečně o s-ém božstvu, kdežto SZ označuje především Boha jako s-ého. Tím se pojem s-i dostává z oblasti magické, přírodní a neosobní síly do oblasti osobní podstaty a osobních vztahů. Nemůžeme ovšem už vysledovat, jak se tento pojem prohluboval, jak rostl a kdy ho bylo po prvé užito o Bohu. Nesmí nás másti, že na př. v Gn není výslovné zmínky o s-i [ k-d-š] Boží. Souvisí to s tím, že kult neměl ještě tak význačnou úlohu jako později. Ale Gn má jiné výrazy, jež v podstatě znamenají totéž. Když si Jákob uvědomil, že se mu ve snách zjevil Bůh, zvolal po svém procitnutí: »Jak hrozné jest místo toto!« [
Gen 28:17]. Je to totéž, co okoušel Mojžíš na Orébu, když mu bylo řečeno, že místo, na němž stojí, je země s-á [
Exod 3:5, sr.
Josh 5:15]. Také jména Boží v Gn vyjadřují s. Boží, i když není užito označení k-d-š. »Strach Izákův«, t. j. ten, před nímž se Izák děsí [
Gen 31:42 ,
Gen 31:53], » Mocný Jákobův«, t. j. ten, v němž je soustředěna nadpřirozená, odpudivá síla a jenž je uctíván Jákobem [hebr. ’ábîr (= Mocný) souvisí s akkadským ’abaru, jež znamená původně magickou, odpudivou sílu], ’él šaddaj [Kral. překládají obratem »Bůh silný všemohoucí«,
Gen 17:1 ;
Gen 28:3 a j.], šaddaj [Kral. překládají Silný,
Gen 49:25]. Ve všech těchto jménech jsou prvky, jež se později soustředily ve výraz k-d-š. Jisto je, že sz ponětí s-i Boží není jednoznačné, ale ve všech jeho formách jde o tentýž zjev naprosté odlišenosti a jinakosti Boží, o vědomí, že mezi Bohem a světem, Bohem a člověkem je propast.
Přehlédneme-li vše, co je ve SZ-ě řečeno o s-i Boží, můžeme s Hänelem [Religion der Heiligkeit, 1931] rozeznávat tyto jednotlivé typy s-i, jež ovšem nejsou vždycky čisté - jeden typ splývá anebo překrývá druhý -, přece však vyjadřují ráz jednotlivých údobí sz náboženských dějin:
Především je zastoupen onen typ s-i, který je příbuzný představám starověkého tabu. Snad tu jde o vyznívání předizraelského a předpraoteckého náboženství, známého v Ur a Cháran. Tento typ je charakterisován představou nedotknutelnosti, nepřibližitelnosti, strašlivé moci Boží, která reaguje na všecko porušení tohoto odstupu se strany člověka zničením. Nejde tu o výraz Božího hněvu, nýbrž o bytostní reakci na vše, co neodpovídá Boží s-i. Hebrejština má pro tuto reakci výraz chérem, obyčejně překládaný slovem »prokletí« [
Mal 4:6]. Příslušné sloveso cháram znamená učinit nepřístupným, naprosto zničit; v určitém tvaru: zasvětiti [božstvu]. Nejpatrnější je to na vypravováních o truhle Boží, jež byla symbolem Boží přítomnosti [
1Sam 6:19 -
1Sam 6:21;
2Sam 6:6 -
2Sam 6:9, sr.
1Chr 13:9n;
1Sam 5:2 -
1Sam 5:9n]. V kněžském okruhu prosvítá tento názor ustavičně; odtud předpisy o kultické čistotě těch, kteří mají přijít do styku s truhlou Boží [
Num 4:15 -
Num 4:20], o uvedeném zavinování kultovních předmětů, aby ti, kteří se jich musejí dotýkat, nezemřeli [
Num 4:20], o vyloučení lidu z blízkosti stánku úmluvy [
Num 18:22n; sr. 1,53; 19,13.20]. Hora Sinaj nebyla přístupna ani lidu ani kněžím [
Exod 29:12 ,
Exod 29:20 -
Exod 29:24], vůbec bylo nebezpečné vidět Boha [
Gen 32:30n;
Exod 19:21 ;
Exod 24:1n ,
Exod 24:11 ;
Exod 33:20nn;
Judg 6:22n ;
Judg 13:22;
1Kgs 19:13;
Isa 6:2n], přihlížet jeho skutkům a jednání [
Gen 19:26n], naslouchat jeho hlasu [
Exod 20:18n;
Deut 5:23nn, ale
Deut 4:36!], setkat se sním[
Gen 32:25n;
Exod 4:24nn ;
Exod 3:5 ;
Exod 12:7 ,
Exod 12:13 ,
Exod 12:22n], vyslovovat jeho jméno nepatřičným způsobem [
Exod 20:7;
Deut 5:11;
Amos 6:10; sr.
Gen 32:29;
Judg 13:17n]. Lidskou reakcí na takto prožívanou s. byl úděs, hrůza, posvátný ostych [
Gen 15:12;
Judg 13:6;
Isa 8:13;
Hos 11:9;
Amos 3:8, sr.
Lev 19:30 ;
Lev 26:2]. Hřích je prožíván spíš jako vědomí kultické neschopnosti nebo kultické nečistoty než jako osobní vina.
Ale s. Boží znamená také jeho vznešenost, vyvýšenost a moc. Hänel se domnívá, že tuto s. Boží okoušeli obzvláště sz patriarchové. »Hospodin je velebný v s-i, hrozný v chválách, činící divy« [
Exod 15:11;
Ps 99:3 ;
Ps 111:9], Kral. v tom smyslu přikládají Bohu přívlastek hrozný. Luther tentýž hebr. výraz nórá překládá svatý. Člověk před ním je prach a popel [
Gen 18:27]; je k tomu potřebí svaté odvahy, aby se obrátil k Bohu se žádostí nebo prosbou [
Gen 18:30nn;
Judg 6:39]. Neboť Hospodin je Bohem nebe [
Gen 11:5 ,
Gen 11:7 ;
Gen 24:7 a j.], přebývá na nebesích [
Exod 19:18 a j.], takže pýcha člověka je útokem na vznešenost a vyvýšenost Boží [
Gen 3:5 ,
Gen 3:22 ;
Gen 11:2nn;
Isa 14:13nn;
Ezek 28:2]. Vůči takto svatému Bohu může mít člověk jen poměr poslušné a očekávající závislosti a bázně [
Gen 42:18;
Deut 25:18]. Člověk může být jen Božím poslušným služebníkem [
Gen 18:3 ,
Gen 18:5 ;
Gen 19:2 ,
Gen 19:19 ;
Gen 26:24]. Hřích je prožíván jako provinění proti tomuto poslušnému služebnictví, ale teprve následky tohoto provinění probouzejí vědomí viny [
Gen 42:21 ;
Gen 44:16;
Ps 6:3n ;
Ps 38:4n].
Ve zbožnosti, jež byla formována zjevením Božím Mojžíšovi, vystupuje horlivost jako nejsilnější charakteristika s-i Hospodinovy. Je to v podstatě prvý typ, zbavený magičnosti [představy o neosobní síle]. Kral. *horlivost je překladem hebr. kanná’ jež označuje sžírající úsilí, energické sebeprosazování, žehravost až žárlivost. S-ý a horlivý jsou souběžné pojmy [
Josh 24:19, sr.
Ezek 39:25, kde Bůh horlí pro své svaté jméno]. Zákonodárce se Sinaje je Bůh horlivý, který při prosazování své vůle navštěvuje nepravost otců na synech do třetího i čtvrtého pokolení [
Exod 20:5 ;
Exod 34:14;
Deut 4:24 ;
Deut 5:9 ;
Deut 6:15; sr.
Num 25:11;
Isa 59:17 ;
Isa 63:15]. Je jistě příznačné, že En Misfat [= pramen práva,
Gen 14:7] bylo přejmenováno snad právě v době Mojžíšově na Kádes [=svatý, zasvěcený, posvátný]. I to naznačuje souvislost s-i se zákonodárstvím, jež je prosazováno horlivým Bohem. Je také příznačné, že výraz horlivý je spojován s výrazem oheň sžírající [
Deut 4:24, sr.
Isa 10:16], který ničí vše, co se staví do cesty jeho plánům. Proto je symbolem jeho s-i oheň [
Exod 3:2 ;
Exod 19:18 ;
Exod 20:18;
Deut 4:12] a ohnivý sloup [
Exod 13:21n], blesk, hřmění, kouř a pod. Horlivý Bůh činí divy, aby byl od Izraele posvěcen, t. j. aby si Izrael účinně uvědomil jeho s. [
Exod 15:11;
Num 20:12n ;
Num 27:14, sr.
1Sam 2:2;
Ps 77:14n;
Num 14:21 -
Num 14:28]. Jeho úradek bude uskutečněn, ať se proti němu staví cokoli [
Num 23:19;
Josh 3:10]. Hospodin je jako lítý lev, jemuž nemůže uniknout kořist [
Job 10:16;
Isa 31:4;
Hos 5:14 ;
Hos 11:10 ;
Hos 13:7n].
Reakcí člověka na zjevení této s-i Boží bylo vědomí přemoženosti, uchvácenosti, zmocněnosti, neuniknutelnosti, plné podrobenosti až svaté posedlosti. Projevovalo se to obzvláště u staroizraelských soudců [
Judg 3:10 ;
Judg 6:34 ;
Judg 11:29 ;
Judg 13:25 ;
Judg 14:19 ;
Judg 15:14;
1Sam 10:6 ,
1Sam 10:10 ;
1Sam 11:6 ;
1Sam 19:20 ,
1Sam 19:23]. Odpovědí člověka na horlivost Boží je vlastní horlivost [
Num 25:11;
1Kgs 19:10 ,
1Kgs 19:19;
2Kgs 10:16;
Ps 69:10 ;
Ps 119:139; sr.
John 2:17]. Promluví-li Hospodin, ocitají se ti, kdo ho slyší, jako pod hypnotickým tlakem, jemuž nemohou odolat [
Hos 11:1 On]. Bázeň před horlivým Bohem vede k poslušnosti [
Deut 4:10 ;
Deut 17:19 ;
Deut 28:58 ;
Deut 31:12n]. Proto bývá u rozkazů Božích dovětek: »Nebo já jsem Hospodin« [
Lev 19:14 ,
Lev 19:32 ;
Lev 25:17 a j.]. Neposlušnost Božích rozkazů a řádů je bezprostředně po činu pociťována jako hřích [
Gen 3:8;
1Sam 24:6n;
2Sam 12:13 ;
2Sam 24:10;
1Kgs 21:27]. Ale hříchem je i jakékoli šilhání po cizích božstvech, neboť Bůh ve své horlivosti nesnese žádného dvojníka [
Exod 20:3n]. Každá modloslužba je poskvrněním jména Boží s-i [
Lev 20:3 ;
Lev 22:2]. S-ý Bůh [kádôš] nesnese žádného prostituta [kádéš] nebo prostitutku [kedéšá], kteří se dopouštějí »posvátné« prostituce jako zasvěcenci kananejských božstev [Kral. překládají »pes« a »nevěstka«,
Deut 23:18]. Horlivému Bohu je to ohavností [sr.
Deut 17:1nn;
Hos 4:14].
K obsahu sz pojmu s. náleží také naprostá, dokonalost, vyjádřitelná v češtině slůvkem »vše« a pod.: vševědoucnost, všeobsáhlost, všudypřítomnost, naprostá soběstačnost. Zvláště u proroků Am, Iz, Jr, t. zv. druhého Iz a ve spisech vzniklých pod jejich vlivem převládá toto pojetí s-i Boží. Je příznačné, že Ježíš sám chápal takto Boží s., když
Lev 19:2, kde se mluví o s-i, přeformoval u
Matt 5:48 v dokonalost Boží. Jde o dokonalost metafysickou i ethickou. Metafysická dokonalost je Boží sláva [
Isa 2:10 ,
Isa 2:19 ,
Isa 2:21 ;
Isa 6:3;
Hab 3:3]. Bůh je Svatý Izraelský [
Isa 1:4 ;
Isa 5:24 ;
Isa 12:6 ;
Isa 17:7 ;
Isa 29:19 ;
Isa 41:14 ,
Isa 41:16 ,
Isa 41:20 ;
Isa 43:3 ,
Isa 43:14n ;
Isa 45:11 ;
Isa 47:4 ;
Isa 48:17 ;
Isa 54:5 ;
Isa 60:9 ,
Isa 60:14;
Jer 50:29;
Ps 71:22 ;
Ps 78:41 ;
Ps 89:19], jehož činnost vším proniká [
Isa 5:19 ;
Isa 6:3 ;
Isa 29:23 ;
Isa 40:21nn], jenž na všecko stačí [
Isa 31:1;
Jer 10:6;
Ps 78:41nn; sr.
Deut 10:17]. Právě proto nelze tohoto dokonalého Boha s ničím a s nikým srovnat [
Isa 40:25] ani zpodobit. Vůči němu člověk cítí svou podstatnou nesvatost [
Isa 6:5nn] a nečistotu, nehodnost blížit se k němu, své odsouzení, svou hříšnost jako trvalý stav, jenž má kořen v srdci člověka [
Gen 6:5 ;
Gen 8:21]. Člověk musí být smířen, jeho nepravost sňata, jeho hřích přikryt. Toho nelze dosáhnout kultem. Bůh sám musí zasáhnout [
Isa 6:7]. Jen naprostá změna srdce může pomoci, a ta je v Božích rukou [
Jer 3:25 ;
Jer 13:23 ;
Jer 17:9]. Hříšnost je všeobecná [
2Kgs 8:46]. Bázeň před Bohem se tu stává věcí srdce [
Isa 29:13;
Jer 32:39n] a projevuje se mlčelivou pokorou [
Mic 6:8;
Hab 2:20; Sof 1,7;
Ps 65:2]. Jakákoli pýcha propadá Božímu soudu [
Isa 2:12n ;
Isa 10:33n ;
Isa 37:23 ,
Isa 37:28n], i domýšlivá snaha státi na vlastních nohou a spoléhání na svépomoc nebo jinou lidskou pomoc [
Isa 10:20 ;
Isa 17:7nn ;
Isa 31:1 ,
Isa 31:3;
Hos 5:13 ;
Hos 8:9 ,
Hos 8:13n;
Mic 5:10 -
Mic 5:14;
Zech 9:10].
Vnějším doprovodem této reakce na Boží dokonalost je úsilí i o kultickou čistotu. Bůh je s-ý, jeho lid má usilovat o s. [
Lev 19:2]. Kultické kruhy shromáždily předpisy o čistotě v t. z v. Zákoně svatosti v Lv 17—26, v němž znovu a znovu čteme zdůvodnění: »Svatí buďte, nebo svatý jsem já, Hospodin, Bůh váš« [
Lev 19:2; sr. 11,45; 20,25n], ať už jde o zákony mravní, kultické nebo náboženské.
S. Boží nabyla v době exilní a poexilní povahy nadsvětnosti, zásvětnosti [transcendentnosti], naprosté jinakosti vůči světu a člověku. Bůh je ‘eljôn = Nejvyšší [
Ps 7:18 ;
Ps 18:14 ;
Ps 21:8 ;
Ps 57:3 ;
Ps 78:35 ,
Ps 78:56 ;
Ps 83:19;
Isa 14:14], sídlí na nebesích [
Ps 8:2 ;
Ps 103:19 ;
Ps 115:3;
Isa 40:22 ,
Isa 40:25 ;
Isa 57:15 ;
Isa 63:15], odkudž spravuje zemi [
1Kgs 8:30 ,
1Kgs 8:32 ,
1Kgs 8:34 ,
1Kgs 8:36;
Ps 2:4 ;
Ps 14:2 ;
Ps 33:13 ;
Ps 53:3 ;
Ps 76:9 ;
Ps 80:15], sesílá vidění [
Ezek 1:1 ,
Ezek 1:22 ,
Ezek 1:26] a pod. Pozemský chrám nemůže být jeho sídlem, nýbrž pouze jeho jména, t. j. místem, kde je vzýván [
1Kgs 8:43 ;
1Kgs 9:3 ;
1Kgs 11:36 ;
1Kgs 14:21;
Neh 1:9]. Tato nadsvětnost Boží je patrná i na Božím oslovování Ezechiele výrazem »synu člověčí« [u Ez devadesátkrát]. To není už jen naznačení lidské mravní nedokonalosti nebo kultické nečistoty, nýbrž transcendentnosti Boží a smrtelnosti lidské stejně jako v
Ps 9:20n ;
Ps 10:18. Bůh je na nebi a člověk na zemi [
Eccl 5:2]. Moudrost Boží se stala jakýmsi prostředníkem a zástupcem Božím, jeho Zákon je ztělesněním jeho přítomnosti [sr.
Deut 30:11 -
Deut 30:14 a zvl. Ž 119;
Pro 13:13] a svatosti, chrámový kult je oslavou transcendentní slávy Boží a jeho posvátného jména [
Ps 22:23n ;
Ps 30:10 ;
Ps 74:21 ;
Ps 79:13;
Isa 42:12;
Jer 13:16]. Báti se Boha je téměř totéž jako ctíti Boha a jeho jméno [
Neh 1:11;
Ps 54:8 ;
Ps 86:11n ;
Ps 96:2nn ;
Ps 102:16;
Isa 59:19;
Mal 3:16 ;
Mal 4:2]. Při tom se začíná úzkostlivě vyhýbat vyslovování jména Božího; nikoli už Hospodin - Jahvé, ale Bůh nebeský [
Ezra 5:12 ;
Ezra 6:9n ;
Ezra 7:12 ,
Ezra 7:21 ,
Ezra 7:23;
Neh 1:4 ,
Neh 1:5 ;
Neh 2:4 ,
Neh 2:20;
Dan 2:18] nebo »nebesa« [
Dan 4:23], nebo »odjinud« [
Esth 4:14], nebo pouze »jméno« [
Lev 24:11, kde Kral. vsunuli »Boží«]. Jeví se snaha stvořiti abstraktní jméno Boží. Bázni Boží lze učit [
Ps 34:12;
Pro 1:7 ;
Pro 9:10 ;
Pro 15:33;
Isa 33:6]. Někdy pak je bázeň rovna určité zbožné opatrnosti [
Eccl 5:1 -
Eccl 5:6 ;
Eccl 7:17n], jež se varuje zlého [
Job 1:1 ,
Job 1:8 ;
Job 2:3 ;
Job 28:28;
Pro 3:7 ;
Pro 8:13 ;
Pro 14:16, sr.
Ps 1:1 ;
Ps 26:5]. Bezprostřední styk s Bohem ustupuje do pozadí; Bůh se stává vzdáleným Bohem, Bohem skrývajícím se [
Isa 45:15], jehož nelze nijak pochopit [
Isa 55:8n]. Se vzrůstající transcendentnosti Boha, jež vylučuje bezprostřední styk s ním, narušuje se i bolestné vědomí viny. Na místo tohoto vědomí se někdy dostavuje přesvědčení o vlastní nevinnosti. Cesta k samospravedlnosti je otevřena. Přítomná bída je odvozována z hříchu otců [
Lam 5:7].
Při tom nutno znovu připomenouti, že jednotlivé typy nelze dobově přesně ohraničit, což platí zvláště o posledním typu převážně kněžského ražení, jímž pronikal znovu a znovu typ prorockého chápání s-i jako naprosté dokonalosti. Teprve v rabínské literatuře byla s. nadsvětného Boha přenesena převážně na Boží jméno, Boží Zákon, zvláště Pět knih Mojžíšových, a na chrám. Při tom se rozeznávalo až deset stupňů postupné s-i.
Závěrem nutno říci, že bychom nepochopili biblický pojem s-i plně, kdybychom v něm viděli jen oddělenost ode všeho stvořeného, vyvýšenost nad světem, nesrovnatelnost [
Isa 55:8nn], dokonalost a živelný odpor proti všemu nečistému, nesvatému, hříšnému. Do pojmu biblické s-i patří také nesrovnatelná, lidskými prostředky neměřitelná a nepochopitelná láska. S. Boží je v podstatě spasitelná. Musí ovšem reagovat ničivým soudem na všecku nesvatost, pýchu, soběstačnost a neuctivost [
Isa 5:16;
Amos 4:2], ale s. Boží je také tvůrčí a spasitelná. Byla to s. Boží, jež si stvořila Izraele a zahrnula jej nepochopitelnou láskou. Právě na nepochopitelné, nevysvětlitelné, nezasloužené lásce Boží měřili proroci jeho svatou dokonalost [
Hos 11:8n; sr.
Isa 43:25 ;
Isa 52:9n ;
Isa 57:15]. Zvláště Ozeáš znovu a znovu popisuje tuto s-tou lásku, jež ničí vše nesvaté, ale v tvůrčí svaté moci miluje Izraele, staví jej na nohy a léčí [
Hos 6:1nn ;
Hos 11:1nn ,
Hos 11:8nn], váže se na něj. Výraz S-ý Izraelský vyzdvihuje tuto nepochopitelnou svázanost Boží s Izraelem. Bůh tedy osvědčuje svou s., posvěcuje své jméno jak soudem, tak vykupitelskou činností na svém lidu [
Ezek 36:23nn ,
Ezek 36:29nn ;
Ezek 38:22n]. Jeho s. se projevovala jak ve vyvolení Izraele [
Lev 20:26], tak v soudu nad ním, jak v jeho odporu proti hříchu, tak v ochotě odpustit hřích. Jeho s. se také jednou zjeví v konečné spáse Izraele [
Isa 41:14 ,
Isa 41:20 ;
Isa 43:3 ,
Isa 43:14 ;
Isa 45:11 ,
Isa 45:18nn ;
Isa 47:4]. V tom právě je zvláštnost sz zjevení Boží svatosti.
2. Svatá -místa, s-é předměty, s-í lidé, s-ý lid, s-é doby, s-á válka. Vše, co nějak souviselo s Bohem nebo se dostalo do styku s ním anebo mu patří, bylo nazýváno s-ým. S-ým je místo, kde se Bůh zjevil [
Exod 3:1nn;
Josh 5:15], s-ým je stánek se všemi nádobami, oltářem a ovšem i s truhlou svědectví, jež byla považována za trůn Boží [
Exod 29:44;
Num 7:1]; s-ým je Jerusalem [
Neh 11:1 ,
Neh 11:18;
Isa 48:2 ;
Isa 52:1;
Joel 3:17] a hora, na níž stojí [
Ps 2:6 ;
Ps 3:5 ;
Ps 24:3;
Isa 11:9 ;
Isa 56:7;
Dan 9:20; Abd 17], s-ým je chrám [
Ps 5:8 ;
Ps 79:1 ;
Ps 138:2] se vším příslušenstvím, s truhlou svědectví [
2Chr 35:3], se svatyní [
Ps 28:2], s komůrkami [
Ezek 42:13 ;
Ezek 49:16] i s nádvořím [
Isa 62:9]. S-á jsou kněžská roucha [
Exod 29:29 ;
Exod 31:10 ;
Exod 35:19 ,
Exod 35:21], podle pozdějších názorů tak nabitá s-í, že kněz v nich neměl vycházet ze svatyně [
Ezek 44:19 ;
Ezek 46:20], aby neohrozil lid. S-á je veleknězova *koruna svatosti [
Exod 29:6 ;
Exod 39:30;
Lev 8:9], s-ý je oltář [
Exod 29:37 ;
Exod 30:10 ,
Exod 30:22nn ,
Exod 30:29 ,
Exod 30:36] a vše, co se dotkne oltáře, tedy také oběť, kadidlo a olej. Při tom byly odlišovány stupně s-i, jak je patrno už z označení jednotlivých částí stánku úmluvy: předsíň, svatyně, svatyně svatých, a z toho, že bylo rozlišováno mezi levity, kněžími a nejvyšším knězem. Jen nejvyšší kněz směl vstupovat jednou za rok do svatyně svatých, jen kněží směli přistupovat k oltáři, kdežto levité směli konat jen pomocné služby před stánkem [
Num 18:2nn] a lid nesměl ke stánku přistupovat vůbec [
Num 18:22].
S kultem souvisely také s-é dny, zvláště *sobota [
Exod 20:8 -
Exod 20:10 ;
Exod 34:21;
Jer 17:21n; sr.
Gen 2:2n] a ostatní *slavnosti a *svátky. V takové s-é dny, jež mají být zdrojem síly nejen pro člověka, nýbrž i pro dobytek, není na místě truchlit [
Neh 8:9 -
Neh 8:12]. Je příznačné, že v sobotu a na novměsíc bývali vyhledáváni s-í mužové, bylo-li třeba pomoci [
2Kgs 4:23]. Nezachováváni svatých dnů znamená porušování s-i, kdežto zachovávání těchto dnů naplňuje silou a radostí [
Isa 56:2 ;
Isa 58:13n; Jr 17:24-27;
Ezek 20:20 ;
Ezek 44:24].
S-í jsou ovšem také lidé, kteří měli zvláštní vztah k Bohu a Bohu se zasvětili a oddělili. S-ým je muž Boží [
Deut 33:8], prorok [
2Kgs 4:9;
Jer 1:5]; s-ým je ten, kdo se bojí Hospodina [
Ps 34:10]. Nazarejský je s-ý »po všechny dny, v nichž se oddělí Hospodinu« [
Num 6:5n], kněží jsou v tom smyslu s-í [
Exod 28:36 ;
Exod 39:30;
Lev 21:6 ,
Lev 21:8;
2Chr 23:6;
Ezra 8:28], protože byli odděleni na celý život ke službě ve svatyni. Tak jako oběť musela být bez tělesné vady, tak také kněz musel být i tělesně bezvadný [
Lev 21:16nn]. Musel se úzkostlivě vyhýbat všemu, co by jej mohlo učinit kulticky nečistým. Nesměl se oženit s nevěstkou ani s rozloučenou ženou [
Lev 21:7]. V době Ezechielově se kněz nesměl oženiti ani s vdovou, nebyla-li to vdova po knězi [
Ezek 44:22]. Kněz se nesměl dotýkat věcí kulticky nečistých, zvláště mrtvol, leda by šlo o nejbližší příbuzné [
Lev 21:1nn;
Ezek 44:25nn]. Týkalo se to zvláště nejvyššího kněze, jehož s. byla vyššího stupně [
Lev 10:6n ;
Lev 21:10nn]. Kněz, vstupující do svatyně, musel se zdržet všeho, co bylo profánní: nesměl píti vína [
Lev 10:9;
Ezek 44:21], musel si umýt nohy a ruce [
Exod 30:17nn ;
Exod 40:31n], obléci posvěcené roucho [
Exod 28:40nn;
Ezek 44:17nn]. Bez posvátného roucha by i kněz zemřel, kdyby se odvážil do svatyně [
Exod 28:43;
Lev 22:3 ,
Lev 22:9;
Num 19:20].
S-ý je lid, který si Bůh vyvolil a oddělil od ostatního lidu, s nímž uzavřel smlouvu [
Exod 19:5n;
Deut 7:6 ;
Deut 14:2 ,
Deut 14:21 ;
Deut 26:19; sr.
Jer 2:3] a uprostřed něhož přebýval [
Num 16:3]. Podmínkou ovšem bylo ostříhání toho, co Bůh rozkázal, a chození po jeho cestách [
Num 15:40;
Deut 28:9]. Tento lid je s-ým semenem [
Ezra 9:2], jež musí zůstat čisté. Odtud zákaz sňatků s cizinci [Ezd, Neh,
Mal 2:11], zákaz požívání kulticky nečistých pokrmů [
Exod 22:31;
Lev 11:44], odtud ustavičné úsilí udržet se v takovém stavu, aby nevylučoval z přístupu k Hospodinu [
Exod 19:10 ,
Exod 19:14;
Num 11:18;
Josh 3:5 ;
Josh 7:13;
1Sam 16:5]. Souhrn předpisů o s-i lidu Božího máme v uvedeném už Zákoně o svatosti, Lv 17-26, kde jsou vedle sebe předpisy kultické, mravní i náboženské [viz zvl. kap. 19]. Kultická čistota zahrnuje zde i osobní mravní čistotu. Všecky tyto předpisy vyjadřovaly úzký vztah mezi Izraelem a Bohem. Bůh je s-ý, proto i jeho lid musí být s-ý [
Lev 11:44 ;
Lev 19:2 ;
Lev 20:7 ,
Lev 20:26]. Jak se prohlubovalo chápání Boží s-i, tak také se prohlubovalo pojetí toho, co znamená s-ý lid.
Ovšem, srovnáváme-li s. Boží se s-í věcí a lidí, shledáme překvapující rozdíl. S. Hospodinova je za všech okolností nezrušitelná, kdežto s. věcí a lidí je zničitelná a pomíjející. SZ je přesvědčen, že všichni lidé bez výjimky jsou hříšníci [
Gen 6:5 ;
Gen 8:21;
Job 15:14nn, sr. 14,4; 9,2n;
Ps 51:7 ;
Ps 90:7 -
Ps 90:12 ;
Ps 130:3 ;
Ps 143:2 a j.]. Výlučná s. Boží ve srovnání s ostatními božstvy dokazuje, že i s. člověka je v podstatě jiná [
1Sam 2:2], pouze odvozená. S-é je to, co Bůh, jedině s-ý, posvětil a za s-é uznal [
Deut 28:9n]. Nutno tedy chápati všecky výroky o s—i lidí a věcí jen jako metaforu. Věci a lidé nejsou s-í v tom smyslu, že by měli podíl na Boží jinakosti a Božím odstupu ode všeho stvořeného. Ale jsou s-í, protože byli uznáni za hodné zvláštního vztahu k Bohu, jemuž jedinému náleží absolutní s. Jen proto je člověk s-ý, že na podkladě kultické a mravní základny vstupuje do obecenství s Bohem. Jde o výraz příslušnosti k Bohu. Ale Boží s. je něco podstatně jiného než s. věcí nebo lidí. S tohoto hlediska snad pochopíme, že války ve starověku byly vedeny ve jménu božstev a že i ve starém Izraeli byly považovány za s-é. Bojovníci byli »posvěcenými Hospodinovými« [
Isa 13:3], kteří směli jísti posvátné chleby, vyhrazené jindy pouze kněžím jako »svatým« osobám [
1Sam 21:5nn; sr.
Matt 12:3nn]. Vojsko bylo vojskem Hospodinovým [
Exod 7:4 ;
Exod 12:41], zbraně byly pomazovány s-ým olejem [
2Sam 1:21;
Isa 21:5], vojenské ležení bylo s-é [
Deut 23:14nn], ježto v něm přebýval Hospodin, udatný bojovník [
Exod 15:3]. Vyhlásiti válku v hebr. zní posvětiti boj [
Jer 6:4;
Joel 3:9;
Mic 3:5]. Proto válka začínala obětí [
1Sam 7:9 ;
1Sam 13:9n]. Podle Pedersena Ž 20 ukazuje na některé rysy posvěcovacího obřadu při zahajování války. Zajištění Boží přítomnosti v boji mělo sloužiti vnášení posvátných předmětů do pole, na př. korouhví, svatých nádob i trub [
Num 31:6] a konečně i truhly svědectví [
1Sam 4:3 -
1Sam 4:8; sr.
2Sam 5:21 ;
2Sam 11:11]. Zdá se, že úsloví při zdvíhání truhly Boží před každou další poutí bylo původně válečným pokřikem [
Num 10:35n, sr. Joz 6]. Není divu, že bojovníci museli vynaložit všecko úsilí na to, aby žádným prohřešením neztratili stav posvěcenosti [
Num 5:3;
Deut 23:14nn].
II. NOVÝ ZÁKON. 1. Svatost Boží. Je nápadné, že se v NZ-ě celkem málo mluví o s-i Boží. Vedle citátů z
Isa 6:3 ve
Rev 4:8; z
Lev 11:44 ;
Lev 19:2 v
1Pet 1:15n a ze
Ps 99:3 ;
Ps 111:9 ve chvalozpěvu Mariině v
Luke 1:49, vyskytuje se pouze v janovské literatuře: V označení Boha v ústech Ježíšových [»Otče svatý«,
John 17:11], ve volání duší, zamordovaných pro slovo Boží [»Pane svatý«,
Rev 6:10], a v ujištění věřících, že mají »pomazání od Svatého« [1
John 2:20]. Souvisí to s tím, že s. je převážně přívlastkem Ducha Božího, jenž zprostředkovává zjevení Boží a Boží spásonosnou a život dávající přítomnost [
2Thess 2:13;
Titus 3:5;
1Pet 1:2]. Se křtem Ježíšovým - možno snad říci – nastoupilo nové období, období Ducha sv. [
Matt 3:13nn]. Tak jako s Noémovou holubicí [
Gen 8:8nn] začalo nové období lidstva, tak Duch sv. v podobě holubice nad Ježíšem Kristem označuje počátek nového stvoření [sr.
1Pet 3:19nn]. Zatím co se ve SZ-ě mluví o Duchu s výslovným označením s-ý pouze v
Ps 51:13 a
Isa 63:10n, jev NZ-ě výraz s-ý stálým přívlastkem Ducha Božího, v němž se soustřeďuje všecka Boží podstata [
1Cor 2:11]. Boží podstata v NZ-ě se projevuje právě v činnosti Ducha sv. [
Matt 1:18 ,
Matt 1:20 ;
Matt 3:11;
Mark 1:8 ;
Mark 13:11;
Luke 1:15 ,
Luke 1:35 ,
Luke 1:41 ,
Luke 1:67 a j.]. Tak jako se ve SZ-ě mluvilo o chrámu Božím, tak se v NZ-ě mluví o chrámu Ducha sv., ať už jde o tělo věřícího [
1Cor 3:16 ;
1Cor 6:19] nebo o církev [
Eph 2:20 -
Eph 2:22]. Chrám Ducha sv. nesmí být poskvrňován. Také to, co Ježíš praví o rouhání proti Duchu sv. [
Matt 12:32;
Mark 3:29], je pochopitelné jen tenkrát, je-li Duch sv. zárukou spasitelné přítomnosti Boží. Sr. *Duch sv. Lze říci, že s-ost Boží je v NZ-ě prostě předpokládána, a to ve smyslu, který je znám ze SZ, ovšem se zdůrazněním prorockého typu. Ve
Rev 14:10 je Bůh na nebesích obklopen s*-ými anděly a ve
Rev 4:8 je mu přisuzována vševládnost a věčnost, což jsou přívlastky jeho s-i. A učí-li Ježíš modlit se »Posvěť se jméno tvé« [
Matt 6:9;
Luke 11:2], je zřejmé, že mu je s-ost nejosobitější podstata Boží právě tak jako ve SZ-ě. Výše bylo už poukázáno na to, jak Ježíš pozměnil
Lev 11:44 ;
Lev 19:2, když pojem s-ý nahradil pojmem dokonalý u
Matt 5:48.
2. Svatost Kristova. Na několika místech NZ-a je Kristus označen jako S-ý [Boží]. Jde tu o vyjádření dvou skutečností. Především jeho božskosti. U
Luke 1:35 je s. Kristova spojena s jeho zázračným početím [»Proto také to Svaté, co se (z tebe) narodí, bude Syn Boží«, překlad Hejčlův] z Ducha sv. Ovšem L vedle toho odvozuje Kristovo synovství Boží z jeho křtu Duchem sv. [
Luke 3:22, sr.
Ps 2:7]. Jako nositel plnosti Ducha stojí Ježíš jako Svatý Boží proti člověku, posedlému duchem nečistým [
Luke 4:34, sr.
Mark 1:24]. Nečistí duchové vidí ve S-ém Božím svého úhlavního nepřítele, jenž zahajuje období Ducha sv. a ruší říši démonů.
John 6:69 ve vyznání Petrově je Ježíš označen podle spolehlivějších rukopisů jako S-ý Boží [viz Žilkův a Škrabalův překlad: »Poznali, že jsi S-ý Boží«, sr.
Matt 16:16;
Mark 8:29], t. j. ten, který stojí nikoli na lidské, nýbrž na Boží straně jako Syn, jenž oslovuje Boha »Otče s-ý« [
John 17:11] a má vědomí, že byl Otcem posvěcen a poslán na svět [
John 10:36]. Jako S—ý je Kristus dárcem pomazání Duchem sv., vztahuje-li se 1
John 2:20 na Krista. Také ve
Rev 3:10 má Kristus přívlastek »s-ý a pravý« právě pro své božství [sr.
Rev 6:10, kde tytéž přívlastky se vztahují na Boha]. Jde tu tedy o výpovědi, jež vyzdvihují metafysickou podstatu Kristovu.
Ale výraz s-ý [
Acts 3:14], zvláště ve spojení s-ý Syn [
Acts 4:27 ,
Acts 4:30] může být také poukazem na *Služebníka Hospodinova z
Isa 42:1 ;
Isa 53:10; sr. 61,1;
Luke 4:17n ;
Luke 22:37. Řecké pais. v Kralické překládané »Syn«, je totiž samo překladem hebr. ‘ebed = služebník. Myslí se tím spíš na Kristovo vykupitelské poslání než na jeho původ. Kristus svou sebeobětí [sr.
1Pet 1:18n] jako poslušný Služebník Hospodinův otevřel přístup do nebeské svatyně svatých. Stal se tak veleknězem a prostředníkem nové smlouvy [
Heb 9:15], s-ým Hospodinovým [
Ps 106:16]. Ten, který posvěcuje druhé, musí být sám s-ý [
Heb 2:11].
3. Svatí lidé a s-é věci. Jde o ty lidi, kteří mají k Bohu vztah podmíněný a stvořený s-ostí Boží, buď že byli vyvoleni k jeho službě jako prostředníci jeho díla, buď že se jim s-ost Boží stala posvěcením, protože byli přijati do spasitelného obecenství se s-ým Bohem. Proto bývá pojem s-ý spojen s výrazy vyvolený a milý [
Col 3:12, sr.
Eph 1:4]. O Janu Křtiteli se praví, že byl muž spravedlivý a s—ý [
Mark 6:20, sr.
2Kgs 4:9], proroci [
Luke 1:70;
Acts 3:21], apoštolově [
Eph 3:5;
2Pet 1:21] jsou nazýváni s-í jako nositelé a zvěstovatelé spasitelných a s-ých Božích úmyslů a tak vyvolení zprostředkovatelé Boží s-i [V tom smyslu se mluví také o s-ém povolání (
2Tim 1:8), o s-é smlouvě (
Luke 1:72), o s-ých písmech (
Rom 1:2), o s-ém Zákoně, o s-ých přikázáních (
Rom 7:12;
2Pet 2:21), o s-ém městě a místě (
Matt 27:53;
Acts 21:28) a pod.]. Zvláště ti, kteří se v Kristu setkali s Boží s-í a tak byli vytrženi ze světa porušenosti a hříchu jako posvěcení Boží, tedy ti, kteří přijali spásu, jsou v NZ-ě nazýváni s-í. Proto bývá, jak už uvedeno, výraz s-ý spojován s výrazy vyvolený a milý [
Col 3:12;
Eph 1:4], povolaný [
Rom 1:7;
1Cor 1:2] a věrný v Kristu Ježíši [
Eph 1:1]. Jde tedy o něco darovaného spasitelnou milostí s-ého Boha, o posvěcení Duchem sv. [
2Thess 2:13].
4. Svatost církve. Sz kultické pozadí, patrné v celém NZ-ě [Jerusalem, s-é město
Matt 4:5 ;
Matt 27:53;
Rev 11:2, v němž bydlí velký Král
Matt 5:35; chrám, místo s-é
Matt 24:15;
Acts 6:13;
1Cor 3:17;
Eph 2:21; oběť s-á
Matt 7:6 a pod.], zračí se i v terminologii, souvisící s církví, jež je označována jako chrám Ducha sv. s novým, s-ým lidem Božím. Církev je »rod vyvolený, královské kněžstvo, národ s-ý, lid dobytý« [
1Pet 2:9; sr.
Exod 19:6], pro něž platí sz výzva »S-í buďte, nebo já s-ý jsem« [
1Pet 1:16]. Na s-ý kořen sz lidu Božího byly naroubovány nové ratolesti z pohanstva, jež přijaly s. kořene - Krista [
Rom 11:16n ;
Rom 15:12]. Kristus se obětoval za církev, aby ji posvětil, t. j. aby byla s-á a bez úhony [
Eph 5:26n]. Její údové jsou posvěceni v Kristu Ježíši [
1Cor 1:2 ;
1Cor 6:11], jsou vzácnou obětí, posvěcenou Duchem sv. [
Rom 15:16]. Na ně byla přenesena všecka zaslíbení sz lidu Božího [
Eph 2:12], takže jsou spoluměšťané svatých [
Eph 2:19]. Stali se stavebním materiálem nad základním kamenem, Ježíšem Kristem, aby rostli ve s-ý chrám [
Eph 2:21], příbytek Boží. Původně se omezovala církev pouze na věřící s-é ze židovstva [
Acts 9:13 ,
Acts 9:32 ,
Acts 9:41 ;
Acts 26:10;
Rom 15:25n;
1Cor 16:1 ,
1Cor 16:15;
2Cor 8:4], ale rozšířila se i na věřící pohanstvo [
Rom 1:7;
1Cor 1:2], takže ve všech shromážděních s-ých platí tentýž řád [
1Cor 14:33]. Každý jednotlivý sbor je s-ý právě tak jako celá církev, protože sbor i církev odvozují svou s-ost z téhož Krista, v němž byly shromážděny jako »shromáždění s-é« [sr.
Exod 12:16;
Lev 23:2nn]. Jde o Bohem povolané [svolané] s-é [
Rom 1:6; sr.
1Cor 1:24] v Kristu Ježíši [
Phil 1:1]. Tak se slovo s-í stalo prvním společným označením lidu Kristova, takřka ve významu našeho »křesťan« [sr.
Acts 9:32 ,
Acts 9:41 ;
Acts 26:41;
Rom 1:7;
1Cor 1:2 a j.,
Rom 15:25 -
Rom 15:31;
1Cor 16:1;
2Cor 8:4 ;
2Cor 9:1 ,
2Cor 9:12 ;
2Cor 13:12]. Označení s. však neobrací pozornost na nějakou vlastnost lidskou ani na členství v pozemské pospolitosti, nýbrž na to, že údové církve jsou údy Kristovými a odděleným vlastnictvím Božím. Bůh šije vybral za svůj vlastní lid [sr.
Exod 19:5], aby se stali dědici, účastníky a podílníky na všem, co patří Bohu [
Acts 20:32;
Eph 1:18;
Col 1:12, sr.
Deut 9:26 ;
Deut 12:9 ;
Deut 32:9] a co je s-ým rozdělováno z milosti Boží »v světle«, t. j. v království milého Syna« Božího [
Col 1:12n;
Eph 5:7n], jež už na této zemi zapustilo své kořeny a do něhož věřící byli už přeneseni. Jednou ovšem budou údové církve přeneseni i do říše s-ých andělů v nebesích [
Mark 8:38;
Luke 9:26;
1Thess 3:13;
2Thess 1:7;
Rev 14:10].
Rev 5:6nn vidí u trůnu Božího 24 starců, nesoucích zlaté báně s modlitbami s-ých [sr.
Rev 8:3n]. Ve
Rev 11:18 jsou s—í jmenováni mezi proroky a těmi, kteří se bojí jména Božího. Vykladači mají za to, že jde o sz proroky, s-é prvotní církve a věřící z bývalých pohanů, kteří přes všecky zkoušky ostříhali přikázání Boží a víru Ježíšovu [
Rev 14:12, sr. 13,7.10; 16,6; 17,6; 18,24; 20,9]. Tito s-í budou souditi svět [
1Cor 6:2].
5. Svatý život věřících. Život věřících má být živou, svatou, Bohu libou obětí [
Rom 12:1 ;
Rom 15:16]. Tak jako církev je s-á, tak i každý její úd má být s-ý [
Phil 4:21]; celý jeho pozemský život má být takový, aby nikdy neztratil možnost předstoupit před s-ého Boha. Myslí se tu na čistotu srdce [
Matt 5:8;
1Tim 1:5;
2Tim 2:22;
Titus 1:15;
Jas 1:27], na stav posvěcenosti, jejž si věřící znovu a znovu mají vyprošovat pro sebe i pro druhé [
Rom 6:19;
2Cor 7:1;
1Thess 3:13 ;
1Thess 4:3 ;
1Thess 5:23], a to nejen kvůli sobě, nýbrž zvláště kvůli druhým. S-ost není totiž jen označením vztahu k Bohu, ale také z něho vyplývající vztah k světu, k lidem, zvláště však ke spolusvatým věřícím, tedy vztah mravní [
1Pet 1:15nn ;
1Pet 2:11n;
Col 1:22].
Rev 19:8 mluví o tom, že choti Beránkově bylo dovoleno, aby se oblékla čistým, skvoucím *rouchem, t. j. spravedlivými činy s-ých [Žilkův překlad]. S-ost života se projevuje především ve službě druhým [
Rom 15:25;
1Cor 16:15;
2Cor 8:4 ;
2Cor 9:1;
Heb 6:10], v přijímání s-ých [
Rom 16:2], ve sdílnosti s nimi [
Rom 12:13;
2Cor 9:12], v lásce [
Eph 1:4], ve svatém políbení [
Rom 16:16;
1Cor 16:20;
2Cor 13:12;
1Thess 5:26], jež je stvrzením s-é pospolitosti. Tato s-á pospolitost se má projevovat také v manželství, kde ten, jenž je posvěcen v Kristu Ježíši, takže je povolaným s-ým, způsobuje posvěcení druhého, a ovšem i dětí [
1Cor 7:14]. Pavel jako by chtěl říci, že Bůh má k těmto lidem jiný poměr než k těm, kteří ve svém středu nemají nikoho posvěceného Kristu. V
1Cor 7:34 se ovšem Pavel domnívá, že nevdaná žena spíše pečuje o to, aby byla s-á tělem duchem než vdaná, která pečuje o to, aby se líbila muži, kdežto
1Pet 3:5 mluví o vdaných s-ých ženách. Na všech těchto místech prosvítá kultická terminologie. Jde o stav stálé připravenosti k bohoslužbě a schopnosti přibližovat se k Bohu. Jeho opakem je lakomství a nečistota [
Matt 23:27;
Rom 1:24 ;
Rom 6:19;
2Pet 3:11 ;
2Pet 4:3n], jež se projevovala zvláště v pohlavní nečistotě pohanského světa [
Eph 5:3nn]. Věřící mají budovat svůj život tak, aby si uchovali jistotu lásky Boží. Jednou však se stanou plnými účastníky s-i Boží. Kázeň nebeského Otce, které podrobuje své s-é na této zemi, směřuje k dosažení této plné účastnosti na spasitelných darech Božích [
Heb 12:10].
Jude 1:20 nazývá víru, předanou jednou provždy s-ým [t. j. formulované vyznání a učení církve], nejsvětější vírou, za niž nutno bojovat [
Jude 1:3] a na níž se nutno vzdělávat. Neboť gnostikové, falešní učitelé tehdejší doby, tuto svatyni svatých, v níž Bůh zjevil svou s., znesvětili svými výmysly i svým životem. Snad se výrazem »nejsvětější« myslí především na nedotknutelnost prvokřesťanského vyznání.