SOB (Studijní on-line bible) - Biblický program - free scripture study tool - online bible program

Výběr jazyka rozhraní:     

Velikost písma:   12345678910

Display settings Display settings

Výběr jazyka rozhraní:                    

Velikost písma:   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10

Informace o Studijní on-line bibli (SOB) (CZ)

   Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).

© 2011-2100
 

 

Information about the "Online Bible Study" (SOB) (EN)

   Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.

 

 

 

Kontakt

(kontaktné informácie - contact info - Kontaktinformationen - контактная информация - informacje kontaktowe - información de contacto - πληροφορίες επικοινωνίας)

 

Diviš Libor
URL: www.obohu.cz
E-mail: infoobohu.cz
Skype: libordivis

 

 

 

Biblický slovník (Adolf Novotný - 1956)

... no information about this module ...

 

Guestbook



 

 



hudson   (27.1.2024 - 14:55)
E-mail: hudsonpotgmail.com
Hello, I would like to contact developers to tell me where I can get "portuguese almeida revised and updated (with strong’s numbers)" because I want to make a website for studies. Please, for the growth of the kingdom of God.

Lukáš Znojemský   (21.9.2022 - 09:55)
Rád tuto stránku navštěvuji a učím se z ní v posledních týdnech. Velmi mi pomohla jazykově a přiblížila mi význam některých veršů, jejichž plný význam nebo zabarvení bylo ztraceno v překladu. "Obsluha" (tady se za výraz velmi omlouvám) je pohotová a technicky znalá. Velmi doporučuji.

Carola Teach   (14.6.2022 - 19:43)
E-mail: carola24681gmail.com
Hallo Libor Vielen Dank für den Hinweis. Die kroatische Bibel reicht. Soweit ich eine Freundin verstand, ist bosnisch und kroatisch das gleiche und serbisch ähnlich, war ja früher auch ein Land, Jugoslawien , nur das eben da zwischen islamischen und traditionell christlichen Streit von aussen reingebracht und geschürrt wurde. Ich leite die kroatische Bibelsuche gleich weiter Einige können lesen, einige nicht und so ist das Super installiert, das man die Bibel auch auf Audio stellen kann. Toll ist es, das auch die Nafterli Herz Tur-Sinai Bibel in deutsch dabei ist, denn da finde ich vieles, speziell Psalm 91 als Beispiel authentischer formuliert, als in allen anderen deutschen Bibeln. Das jüdische Neue Testament von David H. Stern habe ich auch, aber die Nafterli Herz Tur-Sinai Bibel ist mir persönlich sehr wichtig. Vielen Dank Libor für diese kompakte Internet Webseiten- Arbeit für den Herrn, uns sein noch besser studieren und weiter geben zu können Shalom .

CarolaTeach   (14.6.2022 - 12:32)
E-mail: carola24681gmail.com
Wer hat diese Seite ermöglicht und wer wartet diese Seiteund bezahlt die Website Kosten ? Mit dieser Website dient ihr Gott dem Vater zum Bau der Gemeinde Gottes. Und wir wurden im Buch Korinther aufgerufen, da wo wir genährt werden, auch zu unterstützen. Ich bitte den Admin dieser Seite, mir per email die Kontonummer mitzuteilen, dass ich mit Gaben mtl.segnen kann und nicht nur fromme Sprüche loslasse, denn seit kurzem bekam ich den Link dieser Seite und arbeite sehr gerne auf dieser Seite und gebe den Link weiter. Bitte das sich der Webseitengründer meldet. Danke.

Herzlichen Dank für Ihr Angebot. Aber ich brauche Ihre Hilfe nicht, ich leide nicht an Mangel :-) Wenn Sie helfen möchten, helfen Sie bitte jemandem in Ihrer Nähe.    Libor

Carola Teach   (14.6.2022 - 12:12)
E-mail: carola24681gmail.com
Vielen Dank für diese Möglichkeit Bibel-Ausgaben vergleichen zu können. Eine sehr gut aufgebaute Strukturierung und sehr bedien- freundlich. Ich hätte eine Bittende Frage. Habt Ihr auch die bosnische Bibel oder besteht da Möglichkeit, auch für Bosnieer, Kroaten, Serben die bosnische Bibel hier zu hinterlegen. Ich habe seit 2015 sehr viel Kontakt zu Bosnierer , Kroaten, Serben und Albanern Kosovo und muß Bibelstellen immer auf google übersetzen, um ihnen die Bibel näher zu bringen, was sie dankbar annehmen, aber bei Google habe ich nie die Sicherheit, dass die Übersetzung gut geprüft ist. Kommen auch Bibeln als bosnisch - und albanische Bibeln hinzu ? Danke

Außer der bosnischen Bibel ist alles, was benötigt wird, bereits hier in der SOB (Studien Online Bible) enthalten. Diese Übersetzungen sind im Abschnitt "Andere europäische Übersetzungen" zu finden. Serbische Bibel (Kyrillisch), Serbische Bibel (Đuro Daničić, Vuk Karadžić - 1865), Albanian Bibel und Kroatische Bibel. Sie können die bosnische Bibel im PDF-Format HIER herunterladen.    Libor

Joe   (4.3.2021 - 17:49)
E-mail: joe.jace.mail.de
Hallo und vielen Dank für die hilfreiche Suchfunktion bei den hebräischen Bibeln – ich benutze sie seit Jahren zur Überprüfung der masoretischen Zählungen von Wortpaaren. Ein Schreibfehler am Ende von Josua 11,16 (Elberfelder 1905) "und das ebirge Israel und seine Niederung", es müsste heißen "und das Gebirge Israel und seine Niederung". Grüße aus Zittau / Sachsen

Danke. Natürlich hast du recht - ich habe es bereits behoben.    Libor

Josef   (4.2.2021 - 15:51)
E-mail: pepas74seznam.cz
Tak tohle mě velmi potěšilo. Je to dobře ovladatelné na rozdíl od jiných zdrojů. Děkuji moc! :)

Lukáš   (24.11.2020 - 10:02)
E-mail: lukasnemecek536gmail.com
Chyba v textu Kat. lit. překlad. Zjevení 11, 10. protože tito dva poroci jim způsobili hodně trápení.

Zdeněk Staněk   (22.8.2020 - 14:36)
E-mail: zdenek.stanekwhitepaper.bluefile.cz
Chybí 'ě': http://obohu.cz/csp.php?k=2Te&kap=3&v=4

Vskutku. Již jsem to opravil.    Libor

Ani Gallert   (4.7.2018 - 16:24)
E-mail: cactus.gomeragmail.com
Vielen, vielen Dank für diese Seite (und dass wir sie kostenfrei nutzen können)! Sie ist sehr gut gemacht und eröffnet beim Bibelstudium völlig neue Einblicke! Eine dringende Frage habe ich zur Adolf Ernst Knoch Bibel - die Begriffe, die kursiv und hell in den Versen dargestellt sind - bedeuteten diese, die Worte wurden von Knoch hinzugefügt, weil im Original nicht mehr erhalten? Oder wie ist das zu verstehen? Vielen Dank und Gottes Segen, Ani

Hallo, Ani. Kursiv und hell - das sind die Worte, die nicht im Originaltext sind, aber sie sind wichtig für das richtige Verständnis. Sie können es im VERGLEICHS-MODUS gut sehen. Schauen Sie sich zum Beispiel das Münchener Neues Testament an...     Libor

Andreas Boldt   (27.2.2018 - 05:41)
E-mail: andyp1gmx.net
Ich habe diese Seite gefunden um einfach Bibel online zu benutzen in verschiedenen Sprachen - ich bin überzeugt das Gott sein Wort bewahrt hat in allen Sprachen. Und weiß bis zum Ende hin wird sein Wort leuchten. "Denn mein Wort wird nicht leer zu mir zurückkehren..." - Gottes Segen für die segensreiche Arbeit die ihr tut. Leider kann ich kein Tscheschisch aber habe auch Bekannte in der Slowakei und bin Euch sehr verbunden im Sinne des Protestantismus. Ich benutze die Bibel jeden Tag. Andreas Boldt

Ich danke Ihnen, Andreas. Diese Anwendung ist viel mehr als nur eine Online-Bibel. Versuchen Sie bitte herauszufinden, welche Optionen und Funktionen SOB anbietet... (Anleitung) Libor

Juraj Kaličiak   (5.2.2018 - 11:06)
E-mail: juro.kaliciakgmail.com
Nech Vám pán odplatí Jeho spôsobom, toto je nejlepšia verzia práce s Božím slovom. Vyhladávanie, režim porovnávania sú skvelé. Pracujem s touto stránkou už celé roky a cítim povinnosť povzbudiť autorov, že je toto určite požehnaná práca. Veľa to používam aj na mobile, ako rýchlu online bibliu. Oceňujem odvahu vydania prekladu Jozefa Roháčka v edícii Dušana Seberíniho s doslovným prekladom Božieho mena. Výborná je možnosť porovnania s gréckymi originál textami so strongovými číslami. Buďte požehnaní bratia. Juraj

Vďaka Juraj. Je príjemné počuť, že tento biblický program používate už dlhší čas, a že ste s ním spokojný. Snažím sa SOB stále vylepšovať. Nie sú žiadni autori - je iba jeden amatér, ktorý chce (okrem bežných funkcií biblických programov) najmä sprístupniť originálny text biblie pre všetkých - aj bez znalosti biblických jazykov. Libor

John Builer   (30.1.2018 - 07:07)
E-mail: Johnbuilercontbay.com
Ganz, ganz grosse Klasse, diese Seite, besser, als alles andere!!! Vielen Dank!!! Bitte machen Sie so weiter!!! Danke! Regards, John Builer

Danke, ich schätze es wirklich ...

Zdeněk Staněk   (27.12.2017 - 15:34)
E-mail: zdenek.stanekwhitepaper.bluefile.cz
WLC 5M 6:4 v prvním slově chybí souhláska ajin a v posledním slově dálet. Díval jsem se do jiných zpracování textu WLC a tam jsou.

OK. Upravil jsem text podle textu Tanachu.

Vladimir Bartoš   (23.11.2017 - 23:15)
E-mail: bartos.vlemail.cz
Tyto stránky jsem objevil náhodou, když jsem hledal on line čtení Bible. Jsem úplně nadšený z toho, jaké jsou zde možností a chci za to poděkovat!!

Jsem rád, že Vás tento on-line biblický program tolik zaujal. Věřím, že se to ještě zlepší, když si prostudujete návod, případně novinky na Facebooku :-)

Libor Diviš   (14.10.2016 - 08:02)
Vítejte v knize hostů. Sem můžete vkládat své komentáře k nové verzi SOB (Studijní on-line bible). Jen bych Vás chtěl poprosit, abyste si předtím prostudovali návod k tomuto biblickému programu.

Welcome. Here you can write your comments relating to this new version of the online biblical program SOB (Online Bible Study) - your assessment, proposals, error notices etc.

 

 

   

Biblický slovník (Adolf Novotný - 1956)

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z
Svatost, svatý: *Posvátný. *Posvěcen, posvětiti. Podle A. Frinty [Náboženské názvosloví], znamenal výraz s-ý v slovanských jazycích původně »rozmnožující vzrůst, působící vzrůst«, v pohanských dobách Slovanstva silný [ve jménech jako Svatopluk, Svatohor], čímž se snad vysvětluje i název hřbetní, křížové kosti »s-á kost«. Přechod k dnešnímu významu s-ý se mohl udát ve smyslu síly ve víře, posilnění shůry. Je příznačné, že tímto směrem ukazují také některé hebr. výrazy, jež Kral. překládají s., s-ý.

1. Biblická terminologie. Kral. výrazy s., s-ý překládají ve SZ-ě odvozeniny dvou hebr. kořenů: ch-s-d a k-d-š. Výraz chásîd znamená laskavý, milosrdný [2Sam 22:26; Ps 12:2 ; Ps 18:26 ; Ps 145:17], dobrotivý [Jer 3:12], zbožný, mající správný poměr k Bohu, ctitel Boží, pobožný [1Sam 2:9; 2Chr 6:41; Ps 30:5 ; Ps 31:24 ; Ps 37:28 ; Ps 52:11 ; Ps 79:2 ; Ps 97:10 ; Ps 116:15 ; Ps 132:9 , Ps 132:16 ; Ps 145:10 ; Ps 148:14 ; Ps 149:1 , Ps 149:5 , Ps 149:9; Pro 2:8; Mic 7:2], který uzavřel smlouvu s Bohem při obětech [Ps 50:5], patří k jeho lidu [Ps 85:9] a je mu milý [Ps 4:4]. V době Makkabejských se utvořila skupina Asideů [hebr. chasîdîm, 1 Mak 2,42], která se oddělila od kněží, podvolujících se hellenisujícímu násilí Antiocha IV. Stali se tak předchůdci farizeů ve svém soustředění na studium Zákona a odmítání všeho smlouvání s hellenismem [*Řek].

Hebr. k-d-š se snaží někteří odvodit od kořene k-d-d [= odříznouti, odděliti]. Dříve se myslívalo i na kořen ch-d-š [= býti jasný, čistý, nový], dnes však se tato domněnka z důvodů jazykozpytných všeobecně odmítá. Badatelé nejsou jednotní v této věci. Zdá se však, že v pojmu k-d-š bylo původně obsaženo obojí: naprostá odlišenost, oddělenost od všeho ostatního, obecného, všem přístupného, všedního [1Sam 21:4n; Ezek 42:20 ; Ezek 48:15; ve SZ-ě jsou pojmy k-d-š a n-z-r (= odděliti) pojmy souznačné, jak jest patrno z Num 6:2 - Num 6:8, kde se střídají porny nazarejství, oddělený a s—ý] a naprostá novost, jinost, jinakost a nesrovnalost, jež vzbuzuje bázeň nebo hrůzu. Od nejstarších dob měl výraz k-d-š nejužší vztah ke kultu. Podle Pedersena znamenala s. zvláštní sílu, jež se mohla stát i pro druhé zdrojem síly, udržující život, anebo také zdrojem záhuby. Truhla Boží na př. šířila mezi Filištínci hrůzu a zmatek [1S 5-7; zvl. 1Sam 6:19n; sr. 2Sam 6:6n]. Vypadalo to tak, jako by byla naplněna s-í, jež je obyčejnému, »nesvátému« člověku přímo nebezpečná. Proto také posvátné předměty, patřící ke stánku úmluvy, musely být zabalovány, když byly přenášeny při putování Izraelců pouští, aby nosiči nezemřeli [Num 4:15 , Num 4:19n]. Ovšem, tyto základní rysy v pojmu s-i - naprostá odlišenost a nepřístupnost - vycházely ve SZ-ě z pojetí Boha jako osobního Pána a byly v různých dobách sz dějin různě zdůrazňovány a duchovně prohlubovány. Viz další odstavce!

V NZ-ě jde o výraz hosios [původně to, co je posvěceno božským nebo lidským právem, zvyklostí; čistý, zvláště o kultické čistotě, sr. 1Tim 2:8; zbožný; uctivý, důstojný; laskavý], jenž je souznačný s hebr. chásîd [na př. Acts 2:27 ; Acts 13:34n; Titus 1:8; Heb 7:26; Rev 15:4]. *Svatě. Dále o výraz hieros [původně silný, mocný, velký, zvl. o tom, co má vztah k božstvu, co bylo božstvu zasvěceno a je jeho majetkem], na př. 1Cor 9:13 obětech, 2Tim 3:15 o SZ-ě [svatá Písma]. Řecké hagnos znamená původně to, co je uctíváno anebo posvěceno obětí, tedy to, co je bezvadné, čisté, neposkvrněné, nevinné [2Cor 11:2; Titus 2:5, sr. Pro 20:9 ; Pro 21:8; Ps 12:7 ; Ps 19:10, kde je v LXX užito téhož slova]. V tom smyslu mluví 1Pet 3:2 o s-ém chování křesťanských žen. Snad se tu myslí na totéž, co je ve 2Cor 11:3 vyjádřeno obratem »sprostnost, kteráž jest v Kristu« [Žilka: upřímná náklonnost ke Kristu; sr. Jas 3:17 ; Jas 4:8]. Nejčastěji však jde o výraz hagios, jenž odpovídá hebr. k-d-š a souvisí se slovesem hazesthai = státi v hrůze před něčím, báti se něčeho; hagios označuje původně tedy to, co vzbuzuje posvátnou úctu a bázeň, co souvisí s oběťmi a je jimi uctíváno, co je velké a mocné. Ale teprve NZ dal tomuto řeckému pojmu plnou a příznačnou náplň.

I. STARÝ ZÁKON. 1. Svatost Boží. Isa 6:3nn vyjadřuje ve vší stručnosti celou sz zbožnost a podstatu sz theologie. Neboť sz zbožnost je proniknuta vědomím s-i Boží v tom smyslu, že s. tvoří nejvnitřnější podstatu Boží bytosti. U Amos 4:2 přísahá Hospodin skrze svou s., t. j. při své nejvnitřnější podstatě, naprosto odlišné ode všeho, co bylo stvořeno. V ostatních orientálních náboženstvích se mluví sice velmi často o svatých předmětech, úkonech a kultických osobách, ale jen výjimečně o s-ém božstvu, kdežto SZ označuje především Boha jako s-ého. Tím se pojem s-i dostává z oblasti magické, přírodní a neosobní síly do oblasti osobní podstaty a osobních vztahů. Nemůžeme ovšem už vysledovat, jak se tento pojem prohluboval, jak rostl a kdy ho bylo po prvé užito o Bohu. Nesmí nás másti, že na př. v Gn není výslovné zmínky o s-i [ k-d-š] Boží. Souvisí to s tím, že kult neměl ještě tak význačnou úlohu jako později. Ale Gn má jiné výrazy, jež v podstatě znamenají totéž. Když si Jákob uvědomil, že se mu ve snách zjevil Bůh, zvolal po svém procitnutí: »Jak hrozné jest místo toto!« [Gen 28:17]. Je to totéž, co okoušel Mojžíš na Orébu, když mu bylo řečeno, že místo, na němž stojí, je země s-á [Exod 3:5, sr. Josh 5:15]. Také jména Boží v Gn vyjadřují s. Boží, i když není užito označení k-d-š. »Strach Izákův«, t. j. ten, před nímž se Izák děsí [Gen 31:42 , Gen 31:53], » Mocný Jákobův«, t. j. ten, v němž je soustředěna nadpřirozená, odpudivá síla a jenž je uctíván Jákobem [hebr. ’ábîr (= Mocný) souvisí s akkadským ’abaru, jež znamená původně magickou, odpudivou sílu], ’él šaddaj [Kral. překládají obratem »Bůh silný všemohoucí«, Gen 17:1 ; Gen 28:3 a j.], šaddaj [Kral. překládají Silný, Gen 49:25]. Ve všech těchto jménech jsou prvky, jež se později soustředily ve výraz k-d-š. Jisto je, že sz ponětí s-i Boží není jednoznačné, ale ve všech jeho formách jde o tentýž zjev naprosté odlišenosti a jinakosti Boží, o vědomí, že mezi Bohem a světem, Bohem a člověkem je propast.

Přehlédneme-li vše, co je ve SZ-ě řečeno o s-i Boží, můžeme s Hänelem [Religion der Heiligkeit, 1931] rozeznávat tyto jednotlivé typy s-i, jež ovšem nejsou vždycky čisté - jeden typ splývá anebo překrývá druhý -, přece však vyjadřují ráz jednotlivých údobí sz náboženských dějin:

Především je zastoupen onen typ s-i, který je příbuzný představám starověkého tabu. Snad tu jde o vyznívání předizraelského a předpraoteckého náboženství, známého v Ur a Cháran. Tento typ je charakterisován představou nedotknutelnosti, nepřibližitelnosti, strašlivé moci Boží, která reaguje na všecko porušení tohoto odstupu se strany člověka zničením. Nejde tu o výraz Božího hněvu, nýbrž o bytostní reakci na vše, co neodpovídá Boží s-i. Hebrejština má pro tuto reakci výraz chérem, obyčejně překládaný slovem »prokletí« [Mal 4:6]. Příslušné sloveso cháram znamená učinit nepřístupným, naprosto zničit; v určitém tvaru: zasvětiti [božstvu]. Nejpatrnější je to na vypravováních o truhle Boží, jež byla symbolem Boží přítomnosti [1Sam 6:19 - 1Sam 6:21; 2Sam 6:6 - 2Sam 6:9, sr. 1Chr 13:9n; 1Sam 5:2 - 1Sam 5:9n]. V kněžském okruhu prosvítá tento názor ustavičně; odtud předpisy o kultické čistotě těch, kteří mají přijít do styku s truhlou Boží [Num 4:15 - Num 4:20], o uvedeném zavinování kultovních předmětů, aby ti, kteří se jich musejí dotýkat, nezemřeli [Num 4:20], o vyloučení lidu z blízkosti stánku úmluvy [Num 18:22n; sr. 1,53; 19,13.20]. Hora Sinaj nebyla přístupna ani lidu ani kněžím [Exod 29:12 , Exod 29:20 - Exod 29:24], vůbec bylo nebezpečné vidět Boha [Gen 32:30n; Exod 19:21 ; Exod 24:1n , Exod 24:11 ; Exod 33:20nn; Judg 6:22n ; Judg 13:22; 1Kgs 19:13; Isa 6:2n], přihlížet jeho skutkům a jednání [Gen 19:26n], naslouchat jeho hlasu [Exod 20:18n; Deut 5:23nn, ale Deut 4:36!], setkat se sním[Gen 32:25n; Exod 4:24nn ; Exod 3:5 ; Exod 12:7 , Exod 12:13 , Exod 12:22n], vyslovovat jeho jméno nepatřičným způsobem [Exod 20:7; Deut 5:11; Amos 6:10; sr. Gen 32:29; Judg 13:17n]. Lidskou reakcí na takto prožívanou s. byl úděs, hrůza, posvátný ostych [Gen 15:12; Judg 13:6; Isa 8:13; Hos 11:9; Amos 3:8, sr. Lev 19:30 ; Lev 26:2]. Hřích je prožíván spíš jako vědomí kultické neschopnosti nebo kultické nečistoty než jako osobní vina.

Ale s. Boží znamená také jeho vznešenost, vyvýšenost a moc. Hänel se domnívá, že tuto s. Boží okoušeli obzvláště sz patriarchové. »Hospodin je velebný v s-i, hrozný v chválách, činící divy« [Exod 15:11; Ps 99:3 ; Ps 111:9], Kral. v tom smyslu přikládají Bohu přívlastek hrozný. Luther tentýž hebr. výraz nórá překládá svatý. Člověk před ním je prach a popel [Gen 18:27]; je k tomu potřebí svaté odvahy, aby se obrátil k Bohu se žádostí nebo prosbou [Gen 18:30nn; Judg 6:39]. Neboť Hospodin je Bohem nebe [Gen 11:5 , Gen 11:7 ; Gen 24:7 a j.], přebývá na nebesích [Exod 19:18 a j.], takže pýcha člověka je útokem na vznešenost a vyvýšenost Boží [Gen 3:5 , Gen 3:22 ; Gen 11:2nn; Isa 14:13nn; Ezek 28:2]. Vůči takto svatému Bohu může mít člověk jen poměr poslušné a očekávající závislosti a bázně [Gen 42:18; Deut 25:18]. Člověk může být jen Božím poslušným služebníkem [Gen 18:3 , Gen 18:5 ; Gen 19:2 , Gen 19:19 ; Gen 26:24]. Hřích je prožíván jako provinění proti tomuto poslušnému služebnictví, ale teprve následky tohoto provinění probouzejí vědomí viny [Gen 42:21 ; Gen 44:16; Ps 6:3n ; Ps 38:4n].

Ve zbožnosti, jež byla formována zjevením Božím Mojžíšovi, vystupuje horlivost jako nejsilnější charakteristika s-i Hospodinovy. Je to v podstatě prvý typ, zbavený magičnosti [představy o neosobní síle]. Kral. *horlivost je překladem hebr. kanná’ jež označuje sžírající úsilí, energické sebeprosazování, žehravost až žárlivost. S-ý a horlivý jsou souběžné pojmy [Josh 24:19, sr. Ezek 39:25, kde Bůh horlí pro své svaté jméno]. Zákonodárce se Sinaje je Bůh horlivý, který při prosazování své vůle navštěvuje nepravost otců na synech do třetího i čtvrtého pokolení [Exod 20:5 ; Exod 34:14; Deut 4:24 ; Deut 5:9 ; Deut 6:15; sr. Num 25:11; Isa 59:17 ; Isa 63:15]. Je jistě příznačné, že En Misfat [= pramen práva, Gen 14:7] bylo přejmenováno snad právě v době Mojžíšově na Kádes [=svatý, zasvěcený, posvátný]. I to naznačuje souvislost s-i se zákonodárstvím, jež je prosazováno horlivým Bohem. Je také příznačné, že výraz horlivý je spojován s výrazem oheň sžírající [Deut 4:24, sr. Isa 10:16], který ničí vše, co se staví do cesty jeho plánům. Proto je symbolem jeho s-i oheň [Exod 3:2 ; Exod 19:18 ; Exod 20:18; Deut 4:12] a ohnivý sloup [Exod 13:21n], blesk, hřmění, kouř a pod. Horlivý Bůh činí divy, aby byl od Izraele posvěcen, t. j. aby si Izrael účinně uvědomil jeho s. [Exod 15:11; Num 20:12n ; Num 27:14, sr. 1Sam 2:2; Ps 77:14n; Num 14:21 - Num 14:28]. Jeho úradek bude uskutečněn, ať se proti němu staví cokoli [Num 23:19; Josh 3:10]. Hospodin je jako lítý lev, jemuž nemůže uniknout kořist [Job 10:16; Isa 31:4; Hos 5:14 ; Hos 11:10 ; Hos 13:7n].

Reakcí člověka na zjevení této s-i Boží bylo vědomí přemoženosti, uchvácenosti, zmocněnosti, neuniknutelnosti, plné podrobenosti až svaté posedlosti. Projevovalo se to obzvláště u staroizraelských soudců [Judg 3:10 ; Judg 6:34 ; Judg 11:29 ; Judg 13:25 ; Judg 14:19 ; Judg 15:14; 1Sam 10:6 , 1Sam 10:10 ; 1Sam 11:6 ; 1Sam 19:20 , 1Sam 19:23]. Odpovědí člověka na horlivost Boží je vlastní horlivost [Num 25:11; 1Kgs 19:10 , 1Kgs 19:19; 2Kgs 10:16; Ps 69:10 ; Ps 119:139; sr. John 2:17]. Promluví-li Hospodin, ocitají se ti, kdo ho slyší, jako pod hypnotickým tlakem, jemuž nemohou odolat [Hos 11:1 On]. Bázeň před horlivým Bohem vede k poslušnosti [Deut 4:10 ; Deut 17:19 ; Deut 28:58 ; Deut 31:12n]. Proto bývá u rozkazů Božích dovětek: »Nebo já jsem Hospodin« [Lev 19:14 , Lev 19:32 ; Lev 25:17 a j.]. Neposlušnost Božích rozkazů a řádů je bezprostředně po činu pociťována jako hřích [Gen 3:8; 1Sam 24:6n; 2Sam 12:13 ; 2Sam 24:10; 1Kgs 21:27]. Ale hříchem je i jakékoli šilhání po cizích božstvech, neboť Bůh ve své horlivosti nesnese žádného dvojníka [Exod 20:3n]. Každá modloslužba je poskvrněním jména Boží s-i [Lev 20:3 ; Lev 22:2]. S-ý Bůh [kádôš] nesnese žádného prostituta [kádéš] nebo prostitutku [kedéšá], kteří se dopouštějí »posvátné« prostituce jako zasvěcenci kananejských božstev [Kral. překládají »pes« a »nevěstka«, Deut 23:18]. Horlivému Bohu je to ohavností [sr. Deut 17:1nn; Hos 4:14].

K obsahu sz pojmu s. náleží také naprostá, dokonalost, vyjádřitelná v češtině slůvkem »vše« a pod.: vševědoucnost, všeobsáhlost, všudypřítomnost, naprostá soběstačnost. Zvláště u proroků Am, Iz, Jr, t. zv. druhého Iz a ve spisech vzniklých pod jejich vlivem převládá toto pojetí s-i Boží. Je příznačné, že Ježíš sám chápal takto Boží s., když Lev 19:2, kde se mluví o s-i, přeformoval u Matt 5:48 v dokonalost Boží. Jde o dokonalost metafysickou i ethickou. Metafysická dokonalost je Boží sláva [Isa 2:10 , Isa 2:19 , Isa 2:21 ; Isa 6:3; Hab 3:3]. Bůh je Svatý Izraelský [Isa 1:4 ; Isa 5:24 ; Isa 12:6 ; Isa 17:7 ; Isa 29:19 ; Isa 41:14 , Isa 41:16 , Isa 41:20 ; Isa 43:3 , Isa 43:14n ; Isa 45:11 ; Isa 47:4 ; Isa 48:17 ; Isa 54:5 ; Isa 60:9 , Isa 60:14; Jer 50:29; Ps 71:22 ; Ps 78:41 ; Ps 89:19], jehož činnost vším proniká [Isa 5:19 ; Isa 6:3 ; Isa 29:23 ; Isa 40:21nn], jenž na všecko stačí [Isa 31:1; Jer 10:6; Ps 78:41nn; sr. Deut 10:17]. Právě proto nelze tohoto dokonalého Boha s ničím a s nikým srovnat [Isa 40:25] ani zpodobit. Vůči němu člověk cítí svou podstatnou nesvatost [Isa 6:5nn] a nečistotu, nehodnost blížit se k němu, své odsouzení, svou hříšnost jako trvalý stav, jenž má kořen v srdci člověka [Gen 6:5 ; Gen 8:21]. Člověk musí být smířen, jeho nepravost sňata, jeho hřích přikryt. Toho nelze dosáhnout kultem. Bůh sám musí zasáhnout [Isa 6:7]. Jen naprostá změna srdce může pomoci, a ta je v Božích rukou [Jer 3:25 ; Jer 13:23 ; Jer 17:9]. Hříšnost je všeobecná [2Kgs 8:46]. Bázeň před Bohem se tu stává věcí srdce [Isa 29:13; Jer 32:39n] a projevuje se mlčelivou pokorou [Mic 6:8; Hab 2:20; Sof 1,7; Ps 65:2]. Jakákoli pýcha propadá Božímu soudu [Isa 2:12n ; Isa 10:33n ; Isa 37:23 , Isa 37:28n], i domýšlivá snaha státi na vlastních nohou a spoléhání na svépomoc nebo jinou lidskou pomoc [Isa 10:20 ; Isa 17:7nn ; Isa 31:1 , Isa 31:3; Hos 5:13 ; Hos 8:9 , Hos 8:13n; Mic 5:10 - Mic 5:14; Zech 9:10].

Vnějším doprovodem této reakce na Boží dokonalost je úsilí i o kultickou čistotu. Bůh je s-ý, jeho lid má usilovat o s. [Lev 19:2]. Kultické kruhy shromáždily předpisy o čistotě v t. z v. Zákoně svatosti v Lv 17—26, v němž znovu a znovu čteme zdůvodnění: »Svatí buďte, nebo svatý jsem já, Hospodin, Bůh váš« [Lev 19:2; sr. 11,45; 20,25n], ať už jde o zákony mravní, kultické nebo náboženské.

S. Boží nabyla v době exilní a poexilní povahy nadsvětnosti, zásvětnosti [transcendentnosti], naprosté jinakosti vůči světu a člověku. Bůh je ‘eljôn = Nejvyšší [Ps 7:18 ; Ps 18:14 ; Ps 21:8 ; Ps 57:3 ; Ps 78:35 , Ps 78:56 ; Ps 83:19; Isa 14:14], sídlí na nebesích [Ps 8:2 ; Ps 103:19 ; Ps 115:3; Isa 40:22 , Isa 40:25 ; Isa 57:15 ; Isa 63:15], odkudž spravuje zemi [1Kgs 8:30 , 1Kgs 8:32 , 1Kgs 8:34 , 1Kgs 8:36; Ps 2:4 ; Ps 14:2 ; Ps 33:13 ; Ps 53:3 ; Ps 76:9 ; Ps 80:15], sesílá vidění [Ezek 1:1 , Ezek 1:22 , Ezek 1:26] a pod. Pozemský chrám nemůže být jeho sídlem, nýbrž pouze jeho jména, t. j. místem, kde je vzýván [1Kgs 8:43 ; 1Kgs 9:3 ; 1Kgs 11:36 ; 1Kgs 14:21; Neh 1:9]. Tato nadsvětnost Boží je patrná i na Božím oslovování Ezechiele výrazem »synu člověčí« [u Ez devadesátkrát]. To není už jen naznačení lidské mravní nedokonalosti nebo kultické nečistoty, nýbrž transcendentnosti Boží a smrtelnosti lidské stejně jako v Ps 9:20n ; Ps 10:18. Bůh je na nebi a člověk na zemi [Eccl 5:2]. Moudrost Boží se stala jakýmsi prostředníkem a zástupcem Božím, jeho Zákon je ztělesněním jeho přítomnosti [sr. Deut 30:11 - Deut 30:14 a zvl. Ž 119; Pro 13:13] a svatosti, chrámový kult je oslavou transcendentní slávy Boží a jeho posvátného jména [Ps 22:23n ; Ps 30:10 ; Ps 74:21 ; Ps 79:13; Isa 42:12; Jer 13:16]. Báti se Boha je téměř totéž jako ctíti Boha a jeho jméno [Neh 1:11; Ps 54:8 ; Ps 86:11n ; Ps 96:2nn ; Ps 102:16; Isa 59:19; Mal 3:16 ; Mal 4:2]. Při tom se začíná úzkostlivě vyhýbat vyslovování jména Božího; nikoli už Hospodin - Jahvé, ale Bůh nebeský [Ezra 5:12 ; Ezra 6:9n ; Ezra 7:12 , Ezra 7:21 , Ezra 7:23; Neh 1:4 , Neh 1:5 ; Neh 2:4 , Neh 2:20; Dan 2:18] nebo »nebesa« [Dan 4:23], nebo »odjinud« [Esth 4:14], nebo pouze »jméno« [Lev 24:11, kde Kral. vsunuli »Boží«]. Jeví se snaha stvořiti abstraktní jméno Boží. Bázni Boží lze učit [Ps 34:12; Pro 1:7 ; Pro 9:10 ; Pro 15:33; Isa 33:6]. Někdy pak je bázeň rovna určité zbožné opatrnosti [Eccl 5:1 - Eccl 5:6 ; Eccl 7:17n], jež se varuje zlého [Job 1:1 , Job 1:8 ; Job 2:3 ; Job 28:28; Pro 3:7 ; Pro 8:13 ; Pro 14:16, sr. Ps 1:1 ; Ps 26:5]. Bezprostřední styk s Bohem ustupuje do pozadí; Bůh se stává vzdáleným Bohem, Bohem skrývajícím se [Isa 45:15], jehož nelze nijak pochopit [Isa 55:8n]. Se vzrůstající transcendentnosti Boha, jež vylučuje bezprostřední styk s ním, narušuje se i bolestné vědomí viny. Na místo tohoto vědomí se někdy dostavuje přesvědčení o vlastní nevinnosti. Cesta k samospravedlnosti je otevřena. Přítomná bída je odvozována z hříchu otců [Lam 5:7].

Při tom nutno znovu připomenouti, že jednotlivé typy nelze dobově přesně ohraničit, což platí zvláště o posledním typu převážně kněžského ražení, jímž pronikal znovu a znovu typ prorockého chápání s-i jako naprosté dokonalosti. Teprve v rabínské literatuře byla s. nadsvětného Boha přenesena převážně na Boží jméno, Boží Zákon, zvláště Pět knih Mojžíšových, a na chrám. Při tom se rozeznávalo až deset stupňů postupné s-i.

Závěrem nutno říci, že bychom nepochopili biblický pojem s-i plně, kdybychom v něm viděli jen oddělenost ode všeho stvořeného, vyvýšenost nad světem, nesrovnatelnost [Isa 55:8nn], dokonalost a živelný odpor proti všemu nečistému, nesvatému, hříšnému. Do pojmu biblické s-i patří také nesrovnatelná, lidskými prostředky neměřitelná a nepochopitelná láska. S. Boží je v podstatě spasitelná. Musí ovšem reagovat ničivým soudem na všecku nesvatost, pýchu, soběstačnost a neuctivost [Isa 5:16; Amos 4:2], ale s. Boží je také tvůrčí a spasitelná. Byla to s. Boží, jež si stvořila Izraele a zahrnula jej nepochopitelnou láskou. Právě na nepochopitelné, nevysvětlitelné, nezasloužené lásce Boží měřili proroci jeho svatou dokonalost [Hos 11:8n; sr. Isa 43:25 ; Isa 52:9n ; Isa 57:15]. Zvláště Ozeáš znovu a znovu popisuje tuto s-tou lásku, jež ničí vše nesvaté, ale v tvůrčí svaté moci miluje Izraele, staví jej na nohy a léčí [Hos 6:1nn ; Hos 11:1nn , Hos 11:8nn], váže se na něj. Výraz S-ý Izraelský vyzdvihuje tuto nepochopitelnou svázanost Boží s Izraelem. Bůh tedy osvědčuje svou s., posvěcuje své jméno jak soudem, tak vykupitelskou činností na svém lidu [Ezek 36:23nn , Ezek 36:29nn ; Ezek 38:22n]. Jeho s. se projevovala jak ve vyvolení Izraele [Lev 20:26], tak v soudu nad ním, jak v jeho odporu proti hříchu, tak v ochotě odpustit hřích. Jeho s. se také jednou zjeví v konečné spáse Izraele [Isa 41:14 , Isa 41:20 ; Isa 43:3 , Isa 43:14 ; Isa 45:11 , Isa 45:18nn ; Isa 47:4]. V tom právě je zvláštnost sz zjevení Boží svatosti.

2. Svatá -místa, s-é předměty, s-í lidé, s-ý lid, s-é doby, s-á válka. Vše, co nějak souviselo s Bohem nebo se dostalo do styku s ním anebo mu patří, bylo nazýváno s-ým. S-ým je místo, kde se Bůh zjevil [Exod 3:1nn; Josh 5:15], s-ým je stánek se všemi nádobami, oltářem a ovšem i s truhlou svědectví, jež byla považována za trůn Boží [Exod 29:44; Num 7:1]; s-ým je Jerusalem [Neh 11:1 , Neh 11:18; Isa 48:2 ; Isa 52:1; Joel 3:17] a hora, na níž stojí [Ps 2:6 ; Ps 3:5 ; Ps 24:3; Isa 11:9 ; Isa 56:7; Dan 9:20; Abd 17], s-ým je chrám [Ps 5:8 ; Ps 79:1 ; Ps 138:2] se vším příslušenstvím, s truhlou svědectví [2Chr 35:3], se svatyní [Ps 28:2], s komůrkami [Ezek 42:13 ; Ezek 49:16] i s nádvořím [Isa 62:9]. S-á jsou kněžská roucha [Exod 29:29 ; Exod 31:10 ; Exod 35:19 , Exod 35:21], podle pozdějších názorů tak nabitá s-í, že kněz v nich neměl vycházet ze svatyně [Ezek 44:19 ; Ezek 46:20], aby neohrozil lid. S-á je veleknězova *koruna svatosti [Exod 29:6 ; Exod 39:30; Lev 8:9], s-ý je oltář [Exod 29:37 ; Exod 30:10 , Exod 30:22nn , Exod 30:29 , Exod 30:36] a vše, co se dotkne oltáře, tedy také oběť, kadidlo a olej. Při tom byly odlišovány stupně s-i, jak je patrno už z označení jednotlivých částí stánku úmluvy: předsíň, svatyně, svatyně svatých, a z toho, že bylo rozlišováno mezi levity, kněžími a nejvyšším knězem. Jen nejvyšší kněz směl vstupovat jednou za rok do svatyně svatých, jen kněží směli přistupovat k oltáři, kdežto levité směli konat jen pomocné služby před stánkem [Num 18:2nn] a lid nesměl ke stánku přistupovat vůbec [Num 18:22].

S kultem souvisely také s-é dny, zvláště *sobota [Exod 20:8 - Exod 20:10 ; Exod 34:21; Jer 17:21n; sr. Gen 2:2n] a ostatní *slavnosti a *svátky. V takové s-é dny, jež mají být zdrojem síly nejen pro člověka, nýbrž i pro dobytek, není na místě truchlit [Neh 8:9 - Neh 8:12]. Je příznačné, že v sobotu a na novměsíc bývali vyhledáváni s-í mužové, bylo-li třeba pomoci [2Kgs 4:23]. Nezachováváni svatých dnů znamená porušování s-i, kdežto zachovávání těchto dnů naplňuje silou a radostí [Isa 56:2 ; Isa 58:13n; Jr 17:24-27; Ezek 20:20 ; Ezek 44:24].

S-í jsou ovšem také lidé, kteří měli zvláštní vztah k Bohu a Bohu se zasvětili a oddělili. S-ým je muž Boží [Deut 33:8], prorok [2Kgs 4:9; Jer 1:5]; s-ým je ten, kdo se bojí Hospodina [Ps 34:10]. Nazarejský je s-ý »po všechny dny, v nichž se oddělí Hospodinu« [Num 6:5n], kněží jsou v tom smyslu s-í [Exod 28:36 ; Exod 39:30; Lev 21:6 , Lev 21:8; 2Chr 23:6; Ezra 8:28], protože byli odděleni na celý život ke službě ve svatyni. Tak jako oběť musela být bez tělesné vady, tak také kněz musel být i tělesně bezvadný [Lev 21:16nn]. Musel se úzkostlivě vyhýbat všemu, co by jej mohlo učinit kulticky nečistým. Nesměl se oženit s nevěstkou ani s rozloučenou ženou [Lev 21:7]. V době Ezechielově se kněz nesměl oženiti ani s vdovou, nebyla-li to vdova po knězi [Ezek 44:22]. Kněz se nesměl dotýkat věcí kulticky nečistých, zvláště mrtvol, leda by šlo o nejbližší příbuzné [Lev 21:1nn; Ezek 44:25nn]. Týkalo se to zvláště nejvyššího kněze, jehož s. byla vyššího stupně [Lev 10:6n ; Lev 21:10nn]. Kněz, vstupující do svatyně, musel se zdržet všeho, co bylo profánní: nesměl píti vína [Lev 10:9; Ezek 44:21], musel si umýt nohy a ruce [Exod 30:17nn ; Exod 40:31n], obléci posvěcené roucho [Exod 28:40nn; Ezek 44:17nn]. Bez posvátného roucha by i kněz zemřel, kdyby se odvážil do svatyně [Exod 28:43; Lev 22:3 , Lev 22:9; Num 19:20].

S-ý je lid, který si Bůh vyvolil a oddělil od ostatního lidu, s nímž uzavřel smlouvu [Exod 19:5n; Deut 7:6 ; Deut 14:2 , Deut 14:21 ; Deut 26:19; sr. Jer 2:3] a uprostřed něhož přebýval [Num 16:3]. Podmínkou ovšem bylo ostříhání toho, co Bůh rozkázal, a chození po jeho cestách [Num 15:40; Deut 28:9]. Tento lid je s-ým semenem [Ezra 9:2], jež musí zůstat čisté. Odtud zákaz sňatků s cizinci [Ezd, Neh, Mal 2:11], zákaz požívání kulticky nečistých pokrmů [Exod 22:31; Lev 11:44], odtud ustavičné úsilí udržet se v takovém stavu, aby nevylučoval z přístupu k Hospodinu [Exod 19:10 , Exod 19:14; Num 11:18; Josh 3:5 ; Josh 7:13; 1Sam 16:5]. Souhrn předpisů o s-i lidu Božího máme v uvedeném už Zákoně o svatosti, Lv 17-26, kde jsou vedle sebe předpisy kultické, mravní i náboženské [viz zvl. kap. 19]. Kultická čistota zahrnuje zde i osobní mravní čistotu. Všecky tyto předpisy vyjadřovaly úzký vztah mezi Izraelem a Bohem. Bůh je s-ý, proto i jeho lid musí být s-ý [Lev 11:44 ; Lev 19:2 ; Lev 20:7 , Lev 20:26]. Jak se prohlubovalo chápání Boží s-i, tak také se prohlubovalo pojetí toho, co znamená s-ý lid.

Ovšem, srovnáváme-li s. Boží se s-í věcí a lidí, shledáme překvapující rozdíl. S. Hospodinova je za všech okolností nezrušitelná, kdežto s. věcí a lidí je zničitelná a pomíjející. SZ je přesvědčen, že všichni lidé bez výjimky jsou hříšníci [Gen 6:5 ; Gen 8:21; Job 15:14nn, sr. 14,4; 9,2n; Ps 51:7 ; Ps 90:7 - Ps 90:12 ; Ps 130:3 ; Ps 143:2 a j.]. Výlučná s. Boží ve srovnání s ostatními božstvy dokazuje, že i s. člověka je v podstatě jiná [1Sam 2:2], pouze odvozená. S-é je to, co Bůh, jedině s-ý, posvětil a za s-é uznal [Deut 28:9n]. Nutno tedy chápati všecky výroky o s—i lidí a věcí jen jako metaforu. Věci a lidé nejsou s-í v tom smyslu, že by měli podíl na Boží jinakosti a Božím odstupu ode všeho stvořeného. Ale jsou s-í, protože byli uznáni za hodné zvláštního vztahu k Bohu, jemuž jedinému náleží absolutní s. Jen proto je člověk s-ý, že na podkladě kultické a mravní základny vstupuje do obecenství s Bohem. Jde o výraz příslušnosti k Bohu. Ale Boží s. je něco podstatně jiného než s. věcí nebo lidí. S tohoto hlediska snad pochopíme, že války ve starověku byly vedeny ve jménu božstev a že i ve starém Izraeli byly považovány za s-é. Bojovníci byli »posvěcenými Hospodinovými« [Isa 13:3], kteří směli jísti posvátné chleby, vyhrazené jindy pouze kněžím jako »svatým« osobám [1Sam 21:5nn; sr. Matt 12:3nn]. Vojsko bylo vojskem Hospodinovým [Exod 7:4 ; Exod 12:41], zbraně byly pomazovány s-ým olejem [2Sam 1:21; Isa 21:5], vojenské ležení bylo s-é [Deut 23:14nn], ježto v něm přebýval Hospodin, udatný bojovník [Exod 15:3]. Vyhlásiti válku v hebr. zní posvětiti boj [Jer 6:4; Joel 3:9; Mic 3:5]. Proto válka začínala obětí [1Sam 7:9 ; 1Sam 13:9n]. Podle Pedersena Ž 20 ukazuje na některé rysy posvěcovacího obřadu při zahajování války. Zajištění Boží přítomnosti v boji mělo sloužiti vnášení posvátných předmětů do pole, na př. korouhví, svatých nádob i trub [Num 31:6] a konečně i truhly svědectví [1Sam 4:3 - 1Sam 4:8; sr. 2Sam 5:21 ; 2Sam 11:11]. Zdá se, že úsloví při zdvíhání truhly Boží před každou další poutí bylo původně válečným pokřikem [Num 10:35n, sr. Joz 6]. Není divu, že bojovníci museli vynaložit všecko úsilí na to, aby žádným prohřešením neztratili stav posvěcenosti [Num 5:3; Deut 23:14nn].

II. NOVÝ ZÁKON. 1. Svatost Boží. Je nápadné, že se v NZ-ě celkem málo mluví o s-i Boží. Vedle citátů z Isa 6:3 ve Rev 4:8; z Lev 11:44 ; Lev 19:2 v 1Pet 1:15n a ze Ps 99:3 ; Ps 111:9 ve chvalozpěvu Mariině v Luke 1:49, vyskytuje se pouze v janovské literatuře: V označení Boha v ústech Ježíšových [»Otče svatý«, John 17:11], ve volání duší, zamordovaných pro slovo Boží [»Pane svatý«, Rev 6:10], a v ujištění věřících, že mají »pomazání od Svatého« [1John 2:20]. Souvisí to s tím, že s. je převážně přívlastkem Ducha Božího, jenž zprostředkovává zjevení Boží a Boží spásonosnou a život dávající přítomnost [2Thess 2:13; Titus 3:5; 1Pet 1:2]. Se křtem Ježíšovým - možno snad říci – nastoupilo nové období, období Ducha sv. [Matt 3:13nn]. Tak jako s Noémovou holubicí [Gen 8:8nn] začalo nové období lidstva, tak Duch sv. v podobě holubice nad Ježíšem Kristem označuje počátek nového stvoření [sr. 1Pet 3:19nn]. Zatím co se ve SZ-ě mluví o Duchu s výslovným označením s-ý pouze v Ps 51:13 a Isa 63:10n, jev NZ-ě výraz s-ý stálým přívlastkem Ducha Božího, v němž se soustřeďuje všecka Boží podstata [1Cor 2:11]. Boží podstata v NZ-ě se projevuje právě v činnosti Ducha sv. [Matt 1:18 , Matt 1:20 ; Matt 3:11; Mark 1:8 ; Mark 13:11; Luke 1:15 , Luke 1:35 , Luke 1:41 , Luke 1:67 a j.]. Tak jako se ve SZ-ě mluvilo o chrámu Božím, tak se v NZ-ě mluví o chrámu Ducha sv., ať už jde o tělo věřícího [1Cor 3:16 ; 1Cor 6:19] nebo o církev [Eph 2:20 - Eph 2:22]. Chrám Ducha sv. nesmí být poskvrňován. Také to, co Ježíš praví o rouhání proti Duchu sv. [Matt 12:32; Mark 3:29], je pochopitelné jen tenkrát, je-li Duch sv. zárukou spasitelné přítomnosti Boží. Sr. *Duch sv. Lze říci, že s-ost Boží je v NZ-ě prostě předpokládána, a to ve smyslu, který je znám ze SZ, ovšem se zdůrazněním prorockého typu. Ve Rev 14:10 je Bůh na nebesích obklopen s*-ými anděly a ve Rev 4:8 je mu přisuzována vševládnost a věčnost, což jsou přívlastky jeho s-i. A učí-li Ježíš modlit se »Posvěť se jméno tvé« [Matt 6:9; Luke 11:2], je zřejmé, že mu je s-ost nejosobitější podstata Boží právě tak jako ve SZ-ě. Výše bylo už poukázáno na to, jak Ježíš pozměnil Lev 11:44 ; Lev 19:2, když pojem s-ý nahradil pojmem dokonalý u Matt 5:48.

2. Svatost Kristova. Na několika místech NZ-a je Kristus označen jako S-ý [Boží]. Jde tu o vyjádření dvou skutečností. Především jeho božskosti. U Luke 1:35 je s. Kristova spojena s jeho zázračným početím [»Proto také to Svaté, co se (z tebe) narodí, bude Syn Boží«, překlad Hejčlův] z Ducha sv. Ovšem L vedle toho odvozuje Kristovo synovství Boží z jeho křtu Duchem sv. [Luke 3:22, sr. Ps 2:7]. Jako nositel plnosti Ducha stojí Ježíš jako Svatý Boží proti člověku, posedlému duchem nečistým [Luke 4:34, sr. Mark 1:24]. Nečistí duchové vidí ve S-ém Božím svého úhlavního nepřítele, jenž zahajuje období Ducha sv. a ruší říši démonů. John 6:69 ve vyznání Petrově je Ježíš označen podle spolehlivějších rukopisů jako S-ý Boží [viz Žilkův a Škrabalův překlad: »Poznali, že jsi S-ý Boží«, sr. Matt 16:16; Mark 8:29], t. j. ten, který stojí nikoli na lidské, nýbrž na Boží straně jako Syn, jenž oslovuje Boha »Otče s-ý« [John 17:11] a má vědomí, že byl Otcem posvěcen a poslán na svět [John 10:36]. Jako S—ý je Kristus dárcem pomazání Duchem sv., vztahuje-li se 1John 2:20 na Krista. Také ve Rev 3:10 má Kristus přívlastek »s-ý a pravý« právě pro své božství [sr. Rev 6:10, kde tytéž přívlastky se vztahují na Boha]. Jde tu tedy o výpovědi, jež vyzdvihují metafysickou podstatu Kristovu.

Ale výraz s-ý [Acts 3:14], zvláště ve spojení s-ý Syn [Acts 4:27 , Acts 4:30] může být také poukazem na *Služebníka Hospodinova z Isa 42:1 ; Isa 53:10; sr. 61,1; Luke 4:17n ; Luke 22:37. Řecké pais. v Kralické překládané »Syn«, je totiž samo překladem hebr. ‘ebed = služebník. Myslí se tím spíš na Kristovo vykupitelské poslání než na jeho původ. Kristus svou sebeobětí [sr. 1Pet 1:18n] jako poslušný Služebník Hospodinův otevřel přístup do nebeské svatyně svatých. Stal se tak veleknězem a prostředníkem nové smlouvy [Heb 9:15], s-ým Hospodinovým [Ps 106:16]. Ten, který posvěcuje druhé, musí být sám s-ý [Heb 2:11].

3. Svatí lidé a s-é věci. Jde o ty lidi, kteří mají k Bohu vztah podmíněný a stvořený s-ostí Boží, buď že byli vyvoleni k jeho službě jako prostředníci jeho díla, buď že se jim s-ost Boží stala posvěcením, protože byli přijati do spasitelného obecenství se s-ým Bohem. Proto bývá pojem s-ý spojen s výrazy vyvolený a milý [Col 3:12, sr. Eph 1:4]. O Janu Křtiteli se praví, že byl muž spravedlivý a s—ý [Mark 6:20, sr. 2Kgs 4:9], proroci [Luke 1:70; Acts 3:21], apoštolově [Eph 3:5; 2Pet 1:21] jsou nazýváni s-í jako nositelé a zvěstovatelé spasitelných a s-ých Božích úmyslů a tak vyvolení zprostředkovatelé Boží s-i [V tom smyslu se mluví také o s-ém povolání (2Tim 1:8), o s-é smlouvě (Luke 1:72), o s-ých písmech (Rom 1:2), o s-ém Zákoně, o s-ých přikázáních (Rom 7:12; 2Pet 2:21), o s-ém městě a místě (Matt 27:53; Acts 21:28) a pod.]. Zvláště ti, kteří se v Kristu setkali s Boží s-í a tak byli vytrženi ze světa porušenosti a hříchu jako posvěcení Boží, tedy ti, kteří přijali spásu, jsou v NZ-ě nazýváni s-í. Proto bývá, jak už uvedeno, výraz s-ý spojován s výrazy vyvolený a milý [Col 3:12; Eph 1:4], povolaný [Rom 1:7; 1Cor 1:2] a věrný v Kristu Ježíši [Eph 1:1]. Jde tedy o něco darovaného spasitelnou milostí s-ého Boha, o posvěcení Duchem sv. [2Thess 2:13].

4. Svatost církve. Sz kultické pozadí, patrné v celém NZ-ě [Jerusalem, s-é město Matt 4:5 ; Matt 27:53; Rev 11:2, v němž bydlí velký Král Matt 5:35; chrám, místo s-é Matt 24:15; Acts 6:13; 1Cor 3:17; Eph 2:21; oběť s-á Matt 7:6 a pod.], zračí se i v terminologii, souvisící s církví, jež je označována jako chrám Ducha sv. s novým, s-ým lidem Božím. Církev je »rod vyvolený, královské kněžstvo, národ s-ý, lid dobytý« [1Pet 2:9; sr. Exod 19:6], pro něž platí sz výzva »S-í buďte, nebo já s-ý jsem« [1Pet 1:16]. Na s-ý kořen sz lidu Božího byly naroubovány nové ratolesti z pohanstva, jež přijaly s. kořene - Krista [Rom 11:16n ; Rom 15:12]. Kristus se obětoval za církev, aby ji posvětil, t. j. aby byla s-á a bez úhony [Eph 5:26n]. Její údové jsou posvěceni v Kristu Ježíši [1Cor 1:2 ; 1Cor 6:11], jsou vzácnou obětí, posvěcenou Duchem sv. [Rom 15:16]. Na ně byla přenesena všecka zaslíbení sz lidu Božího [Eph 2:12], takže jsou spoluměšťané svatých [Eph 2:19]. Stali se stavebním materiálem nad základním kamenem, Ježíšem Kristem, aby rostli ve s-ý chrám [Eph 2:21], příbytek Boží. Původně se omezovala církev pouze na věřící s-é ze židovstva [Acts 9:13 , Acts 9:32 , Acts 9:41 ; Acts 26:10; Rom 15:25n; 1Cor 16:1 , 1Cor 16:15; 2Cor 8:4], ale rozšířila se i na věřící pohanstvo [Rom 1:7; 1Cor 1:2], takže ve všech shromážděních s-ých platí tentýž řád [1Cor 14:33]. Každý jednotlivý sbor je s-ý právě tak jako celá církev, protože sbor i církev odvozují svou s-ost z téhož Krista, v němž byly shromážděny jako »shromáždění s-é« [sr. Exod 12:16; Lev 23:2nn]. Jde o Bohem povolané [svolané] s-é [Rom 1:6; sr. 1Cor 1:24] v Kristu Ježíši [Phil 1:1]. Tak se slovo s-í stalo prvním společným označením lidu Kristova, takřka ve významu našeho »křesťan« [sr. Acts 9:32 , Acts 9:41 ; Acts 26:41; Rom 1:7; 1Cor 1:2 a j., Rom 15:25 - Rom 15:31; 1Cor 16:1; 2Cor 8:4 ; 2Cor 9:1 , 2Cor 9:12 ; 2Cor 13:12]. Označení s. však neobrací pozornost na nějakou vlastnost lidskou ani na členství v pozemské pospolitosti, nýbrž na to, že údové církve jsou údy Kristovými a odděleným vlastnictvím Božím. Bůh šije vybral za svůj vlastní lid [sr. Exod 19:5], aby se stali dědici, účastníky a podílníky na všem, co patří Bohu [Acts 20:32; Eph 1:18; Col 1:12, sr. Deut 9:26 ; Deut 12:9 ; Deut 32:9] a co je s-ým rozdělováno z milosti Boží »v světle«, t. j. v království milého Syna« Božího [Col 1:12n; Eph 5:7n], jež už na této zemi zapustilo své kořeny a do něhož věřící byli už přeneseni. Jednou ovšem budou údové církve přeneseni i do říše s-ých andělů v nebesích [Mark 8:38; Luke 9:26; 1Thess 3:13; 2Thess 1:7; Rev 14:10]. Rev 5:6nn vidí u trůnu Božího 24 starců, nesoucích zlaté báně s modlitbami s-ých [sr. Rev 8:3n]. Ve Rev 11:18 jsou s—í jmenováni mezi proroky a těmi, kteří se bojí jména Božího. Vykladači mají za to, že jde o sz proroky, s-é prvotní církve a věřící z bývalých pohanů, kteří přes všecky zkoušky ostříhali přikázání Boží a víru Ježíšovu [Rev 14:12, sr. 13,7.10; 16,6; 17,6; 18,24; 20,9]. Tito s-í budou souditi svět [1Cor 6:2].

5. Svatý život věřících. Život věřících má být živou, svatou, Bohu libou obětí [Rom 12:1 ; Rom 15:16]. Tak jako církev je s-á, tak i každý její úd má být s-ý [Phil 4:21]; celý jeho pozemský život má být takový, aby nikdy neztratil možnost předstoupit před s-ého Boha. Myslí se tu na čistotu srdce [Matt 5:8; 1Tim 1:5; 2Tim 2:22; Titus 1:15; Jas 1:27], na stav posvěcenosti, jejž si věřící znovu a znovu mají vyprošovat pro sebe i pro druhé [Rom 6:19; 2Cor 7:1; 1Thess 3:13 ; 1Thess 4:3 ; 1Thess 5:23], a to nejen kvůli sobě, nýbrž zvláště kvůli druhým. S-ost není totiž jen označením vztahu k Bohu, ale také z něho vyplývající vztah k světu, k lidem, zvláště však ke spolusvatým věřícím, tedy vztah mravní [1Pet 1:15nn ; 1Pet 2:11n; Col 1:22]. Rev 19:8 mluví o tom, že choti Beránkově bylo dovoleno, aby se oblékla čistým, skvoucím *rouchem, t. j. spravedlivými činy s-ých [Žilkův překlad]. S-ost života se projevuje především ve službě druhým [Rom 15:25; 1Cor 16:15; 2Cor 8:4 ; 2Cor 9:1; Heb 6:10], v přijímání s-ých [Rom 16:2], ve sdílnosti s nimi [Rom 12:13; 2Cor 9:12], v lásce [Eph 1:4], ve svatém políbení [Rom 16:16; 1Cor 16:20; 2Cor 13:12; 1Thess 5:26], jež je stvrzením s-é pospolitosti. Tato s-á pospolitost se má projevovat také v manželství, kde ten, jenž je posvěcen v Kristu Ježíši, takže je povolaným s-ým, způsobuje posvěcení druhého, a ovšem i dětí [1Cor 7:14]. Pavel jako by chtěl říci, že Bůh má k těmto lidem jiný poměr než k těm, kteří ve svém středu nemají nikoho posvěceného Kristu. V 1Cor 7:34 se ovšem Pavel domnívá, že nevdaná žena spíše pečuje o to, aby byla s-á tělem duchem než vdaná, která pečuje o to, aby se líbila muži, kdežto 1Pet 3:5 mluví o vdaných s-ých ženách. Na všech těchto místech prosvítá kultická terminologie. Jde o stav stálé připravenosti k bohoslužbě a schopnosti přibližovat se k Bohu. Jeho opakem je lakomství a nečistota [Matt 23:27; Rom 1:24 ; Rom 6:19; 2Pet 3:11 ; 2Pet 4:3n], jež se projevovala zvláště v pohlavní nečistotě pohanského světa [Eph 5:3nn]. Věřící mají budovat svůj život tak, aby si uchovali jistotu lásky Boží. Jednou však se stanou plnými účastníky s-i Boží. Kázeň nebeského Otce, které podrobuje své s-é na této zemi, směřuje k dosažení této plné účastnosti na spasitelných darech Božích [Heb 12:10].

Jude 1:20 nazývá víru, předanou jednou provždy s-ým [t. j. formulované vyznání a učení církve], nejsvětější vírou, za niž nutno bojovat [Jude 1:3] a na níž se nutno vzdělávat. Neboť gnostikové, falešní učitelé tehdejší doby, tuto svatyni svatých, v níž Bůh zjevil svou s., znesvětili svými výmysly i svým životem. Snad se výrazem »nejsvětější« myslí především na nedotknutelnost prvokřesťanského vyznání.



Display settings Display settings